Robomow – den klipper, vi slipper!

Vi har i noen år hatt en liten elektrisk sau, nærmere bestemt en Robomow. Altialt har bekjentskapet vært veldig så hyggelig for vår del. 9 av 10 ganger så klipper den plena helt problemfritt. Og når sant skal sies så kommer den ene tidelen med problemer for det aller meste av ting som vi hadde gjort annerledes om vi visste like mye da som nå … Blant annet litt for ambisiøs ledningslegging mhp skråninger (botten er tung i rumpa og i vått gress hender det at den siger utenfor kantledningen) … at skjøtene ikke er vanntette og korroderer (kan avhjelpes gjennom å lodde ledningen i stedet for å skjøte den) og at vi har en plen som egentlig ikke er tilpasset robomow. Vår plen består nemlig av større områder som henger sammen gjennom tynne tarmer med plen og under sånne forhold blir botten lett forvirret mens den vandrer rundt og leter etter utgangen …

Men – den klipper og min allergiske nese slipper. Og husfreden når uante høyder siden kæill’n slipper at min «klippesensor» slår inn lenge før hans. :mrgreen: Overskuddet blir brukt på gresstrimmeren og hagen ser nystriglet ut adskillig oftere enn før. Det blir helt sikkert en robomow på neste bosted også.

Robomow

Ja, Robomows argeste konkurrent på det norske markedet er Husquvarna. Jeg kjenner ikke deres modell, jeg kan bare fortelle hvorfor vi ikke valgte den – dengang da:

  • Robomow benytter tre vanlige gressklipperkniver i miniatyrstørrelse (ca 15cm i Ø) plassert i et triangel under «panseret». Husqvarna sin modell benytter en skive slik som strimlejernet til en matmølle. Knivene er enkle både å slipe og bytte selv. Vi anså en skive som en mer usikker teknologi og vanskeligere å fikse selv.
  • Da vi valgte hadde robomow et semi-tilfeldig klippemønster med logikk for å møte hindringer, hjørner og for å kryssklippe plenen gjennom to diagonalmønster. På samme tid hadde visstnok Husqvarna et fullstendig tilfeldig mønster.
  • Klippetiden var lenger og dekningsgraden pr pris var høyere.

Om disse argumentene fremdeles holder vann, vet jeg ikke. Det sjekker vi ved neste korsvei. Det jeg iallfall kan stå inne for er at supporten hos importøren har vært helt superb. De aller fleste problemer har vært løst kostnadsfritt over telefon. Sånn service er gull verdt.

Siste gang var nå for en uke eller to siden da jeg var uheldig og (trodde jeg) ødela den ene batteripolen. Via telefon fikk jeg informasjon om at batteripolene som regel ikke var ødelagt, bare løsnet og instruksjoner om hvordan batteridekslet kunne åpnes slik at jeg selv kunne feste polen igjen. Og vips – så var problemet ute av verden.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

One Response to Robomow – den klipper, vi slipper!

  1. Tilbaketråkk: Våryr shopping m.m. « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

