Grensedykket som jeg ikke fikk

Jeg er sur. I dag gikk Halden Dykkeklubb sitt årlige Grensedykk av staben. Vi dykker da fra norsk side av Svinesund og over til svensk side, under broene.

Under Svinesundsbroene er det en undervannsterskel. Den ligger på ca 20 meters dyp. Brakkvannet fra Iddefjorden og Tistavassdraget flyter oppå saltvannet her og danner et 3-10 mørkt lokk og selv om sikten som regel er bedre under lokket så trenger ikke lyset godt gjennom så medbrakt lys er påkrevet. En kurositet er at strømmen til tider kan gå hver sin vei i det øverste og det nederste sjiktet.

På grunn av denne innsnevringen blir det god fart på vannet over terskelen. Og dermed kan man se arter som trives på sånne steder. Blant annet større torsk og vegglevende nakensnegler.

I Østfold er det mange som ønsker å fjerne/redusere denne og et par mindre terskler innover i fjorden. Blant disse to av Haldens største arbeidsgivere: Norske Skog/Saugbruksforeningen og Nexans. Dette vil de gjøre for å kunne få større lasteskip inn i fjorden, mindre ventekostnader og selvfølgelig bedre økonomiske kår for sin virksomhet.
Nyttekostnadsanalyse av å bedre innseilingen til Halden havn (1999) Transportøkonomisk institutt

Imot dette står bekymringen for at en fjerning av terskelen vil kunne frigjøre gammel forurensning fra Saugbruks og annen lokal industri ut i Iddefjorden og Oslofjorden. På 70-tallet var fjorden så godt som død. Først på 80-tallet ble rensing av cellulosen igangsatt. Lokale dykkere har siden dengang latt seg begeistre over at livet har vendt tilbake – også innover i fjorden. Dykkere fra Halden dykkeklubb deltar årlig i havnerydding. Da snakker de om grå ringer og sorte bobler. Kommer du borti denne guffa ser du visstnok ikke noe mer på 4-5 meter…
NRK-artikkel: Svensk-norsk Svinesundkrangel 

En annen bekymring er eventuelle kulturminner som kan bli ødelagt. Svinesund har vært ferjested og innfartsåre i uminnerlige tider og under en undersøkelse av Bohusläns Museum og Norsk Sjøfartsmuseum ble det funnet flere historiske gjenstander ved «utgraving» av flere sjakter både på svensk og norsk side av terskelen.
Svinesundundersøkelsen – Marinarkeologisk undersøkelse ifm. utdyping av farleden gjennom Svinesund

Jeg håper vel at dette området får være ifred – iallfall til at vi er mer sikre på at ikke en haug med cellulose kommer fykende ut fjorden ved en eventuell «høvling» av terskelen.

Men her fikk jeg altså ikke dykket i dag. Jeg følte meg uvel og da er det greiest å holde seg på land. I ren frustrasjon ble det heller en tusle-joggetur med mobilkameaet. Ble ikke såverst det heller.  Og så får jeg trøste meg med at fjorden ligger der – iallfall enn så lenge.

DSC00027
Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Grensedykket som jeg ikke fikk

  1. Britt Åse says:

    Heisann på deg! Nå skjønte jeg plutselig den ekstra j-en. Jeg er litt treig.
    Grattis med blogg, jeg skal følge med!

  2. smgj says:

    Ja, jeg ble litt schizofren her en periode med både blogger login og WP blog… 😉

  3. Lene says:

    Neimen – har du skaffa deg blogg du også! (smarte damen som legger lenken i kommentaren hos meg ;))
    Gratulerer!
    Jeg putter deg inn i lenkelisten min, jeg håper det er greit.

  4. smgj says:

    Selvfølgelig er det greit. Koselig er det også. 😀

  5. solfrid says:

    Der var du jo :o)

    Jeg overvintrer planten du aldri fikk i år. Dette året har tatt tid, satser på litt plusstid i 2009. Vi kan jo alltids håpe.

    Håper du får tatt noen dykk før det blir for kaldt? Eller, dykker du hele året? Er ikke så inne i dykking. Støttekontakta til Syver dykker, i går kom han gledestrålende og fortalte om sitt nyeste tilskudd; en lykt til 3000,-.

    Ha ei god helg!

  6. Charlotte says:

    Å det høres så gøy ut å dykke. Men tror jeg er litt for pingle. Min søster driver å dykker. Hun er litt tøffere enn meg.
    Men det bildet var jo flott. Ikke dårlig med en sånn tur heller da.

  7. smgj says:

    solfrid: jeg overvintrer også… vet ALT om plusstidsmangel. 😦
    Om jeg dykker hele året vet jeg ikke ennå. Vi får se.

    Charlotte: jeg synes det er gøy. Om det passer sånn kan du jo ta et prøvedykk i syden og kjenne om det er noe for deg? Det er samme kurs som går der som her – bare noe enklere uten tørrdrakt.
    Takk – jeg ble veldig fornøyd med bildet. Mobilkamera fungerer godt med litt photoshop etterpå. 😉

Legg igjen en kommentar

