Photoshop og undervannsbilder

Husets herre liker å ta bilder under vann, men har ikke tålmodet som skal til for å redigere bildene. Jeg er fremdeles så fersk under vann at jeg ennå har nok med å dykke. Men jeg liker bilder og bildebehandling. Her er noen bilder fra to dykk på fredag og søndag. På grunn av værforholdene (og Oslofjorden som sedvanlig) så var sikten så som så og grumset framtredende. Men det ble noen bra bilder.

Her er før redigering:

Jeg har i all hovedsak brukt et filter for å hente fram de fargene som blir skjult av blåstikket man får under vann og en action-pakke for å fjerne partikkelreflekser som man gjerne får med midtmontert blitz under vann. Det er ikke bare fordi det SER fancy ut at undervannsfotografer har voldsomt lange biltzarmer til hver side av kameraet – det er også for å unngå at blitzen skal reflektere fra partiklene i vannet og inn på bildet.

Siden blitzarmer foreløpig bare figurerer på husets herre sin ønskeliste må det jukses litt i etterkant. 😀

sj__nnelik2

eremittkreps

bensinkanne_med_fisk

Backscatter action kan man laste ned og lese mer om her. Den brukte jeg på de to øverste bildene.

Undervannsfiltret ligger hos Adobe, men er mye bedre enn det innebygde «varmende» filtret som finnes i grunnpakken i Photoshop. Dette filtret har jeg brukt i alle bildene.

I det siste bildet, samt sjønellikbildet har jeg brukt spot healing brush og clone stamp for å fjerne en del mer gjenstridig backscatter. Jerrykannefisken har også fått seg en omgang med sharpen på selve fisken.

Jeg synes de ble bra, jeg.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Photoshop og undervannsbilder

  1. solfrid says:

    Flott resultat, veldig klare og fine bilder :o)

  2. hajal says:

    Det er utruleg mykje flott under havoverflata, kjekt at du deler det med oss.

  3. Berit says:

    Skal si du er flink!
    Jeg bare snuser på overflata av Photoshop, men mannfolket er noe av en ekspert. Så jobber han med det daglig også.
    Undervannsfilter har han riktignok aldri hatt bruk for!

  4. Marosa says:

    Jøss, for noen lekre bilder! Det var jammen en stor forskjell fra råbildene.

  5. Mariann S says:

    kjempeflotte undervannsbilder 🙂

  6. smgj says:

    Koselig med hyggelige tilbakemeldinger. 😀

  7. Britt Åse says:

    Juhuu! Flink du er – jeg blir inspirert igjen (ikke til å gå under vann, da – ett sted må grensen gå) 🙂 Er det Elements du har, eller fullversjon?

  8. smgj says:

    CS3 er det. Men de verktøyene jeg linker til er tilleggsplugins, opprinnelig skrevet for photoshop 7, trur eg.
    Anbefaler kursene fra lynda.com – jeg har vel to jeg har kjørt igjennom. De gir veldig god intro til basicverktøyene. Men jeg husker selvfølgelig ikke hvilke kurs det var jeg kjørte. Det var noe Husets Herre 😉 «fant» et sted.

Legg igjen en kommentar

