Sære fakta man husker

En ellerannen gang på  80-tallet, da jeg gikk over fra å være dedikert Sølvpilenfan til å abonnere på Donald  fikk jeg et faktaark… Det verste er at mye av det som sto på det arket fremdeles er spikret i hukommelsen.

Høyeste punkt på jorden – Mount Everest med 8848moh. Tilsvarende høyest i Norge er Galdhøpiggen 2468moh tett fulgt av og tidvis forbigått av Glittertind (som ikke er så enkel å huske som partallsrekka) på grunn av iskappen.
Dypeste punkt i havet – Marianergropen med (da) 11033 muh
Kaldest målte temperatur – langt ut på -80 grader C, målt på sydpolen (Vostok, nå -89 grader C)
Varmest målte temperatur – jeg er rimelig sikker på at det dengang da var en av ørkenene i Afrika/Midt Østen og temperaturen ca 70 grader. Dette er det punktet som er mest ullent. (Viste seg å være El Azizia i Libya med 70,7 grader – det er en temperaturforskjell på 160 grader!)
Ting jeg trodde jeg husket var gravitasjonen på månen (den er 1/6 , men her huska jeg feil – jeg mente det var 60%).

Skikkelig kuriosa: Da bilen ble introdusert til Storbritannia så måtte man ha en person foran med flagg. I ettertid fant jeg dette:

Og makshastigheten var mener jeg at det sto var 3km i timen. Det har jeg ikke klart å finne ut om stemmer.

Noen fler som har sære fakta fra barndommen spikret, eller som meg har opplevd at noen spiker ruster?

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Sære fakta man husker

  1. Miamaria says:

    Om faktaene stemmer har jeg ikke sjekket, men jeg leste altså et sted da jeg var ganske liten, at oksen har lenger utstyr enn hesten. Jeg mener det dreide seg om 10 cm. Det burde egentlig hete «Oksk*k» og ikke «hæstk*k!» etter den lærdommen, men som sagt – aner ikke om det er riktig.

    Men sært? Ja, det synes jeg.

  2. smgj says:

    Husker forsåvidt på en folkehøgskole en gang i tiden at en av lærernes avlshingst ble regelrett ledd ut av veterinæren som skulle undersøke hvorfor hingsten ikke ble far … Visstnok så har lengden en del å si for resultatet siden hestesæd ikke er særlig svømmedyktig og dermed må avleveres nærmest mulig livmoren.

    Ellers tror jeg ikke at jeg tør å google den der, rett og slett. Men jeg skal spørre niesa mi ved leilighet. Hun jobber i bransjen. (Husdyrsædbank!) :mrgreen:

  3. Anita says:

    Gjør endelig det! Jeg må ha noe å servere de småmorsomme mennene på jobben her, 🙂

    PS: Jeg konverterte motsatt, fra Donald til Sølvpilen. Men brukte Månestråle undertøy???

  4. smgj says:

    Anita. Jeg tror dette er ett av de spørsmålene som skal stilles, men ikke besvares. Som til dømes «hva bruker en skkotte under kilten»?

  5. Anita says:

    Hehe. Så sant som det er sagt.
    Fin puseavatar, forresten. 🙂

  6. RRG says:

    Er ikke Galdhøpiggen 2469 moh? Dersom ikke polene har smeltet så mye at du plutselig har fått belegg for meteren din? Det var det jeg lærte for lenge siden på skolen iallefall.. Mulig knausen er målt på nytt nå.. Jeg husker forresten at jeg leste (i Donald) om mannen med verdens lengste navn. Han het noe slikt som : Adolph Blaine Charles David Earl Frederick Gerald Hubert Irvin John Kenneth Lloyd Martin Nero Oliver Paul Quincy Randolph Sheman Thomas …. et-eller-annet og kommer fra Tyskland. På Wikiedia finner jeg at mannen med det navnet heter Adolph Blaine Charles David Earl Frederick Gerald Hubert Irvin John Kenneth Lloyd Martin Nero Oliver Paul Quincy Randolph Sherman Thomas Uncas Victor William Xerxes Yancy Zeus Wolfe­schlegelstein­hausenberger­dorffvoraltern­waren­gewissenhaft­schaferswessen­schafewaren­wohlgepflege­und­sorgfaltigkeit­beschutzen­von­angreifen­durch­ihrraubgierigfeinde­welche­voraltern­zwolftausend­jahres­vorandieerscheinen­wander­ersteer­dem­enschderraumschiff­gebrauchlicht­als­sein­ursprung­von­kraftgestart­sein­lange­fahrt­hinzwischen­sternartigraum­auf­der­suchenach­diestern­welche­gehabt­bewohnbar­planeten­kreise­drehen­sich­und­wohin­der­neurasse­von­verstandigmen­schlichkeit­konnte­fortplanzen­und­sicher­freuen­anlebens­langlich­freude­und­ruhe­mit­nicht­ein­furcht­vor­angreifen­von­anderer­intelligent­geschopfs­von­hinzwischen­sternartigraum, Senior. Ikke rart jeg aldri kom meg gjennom etternavnet..

  7. smgj says:

    Det kan nok hende at metrene var litt kortere da jeg var ung… 😀 Og bare jeg lever lenge nok får jeg nok rett igjen også. 😉
    Når man har så langt navn er det nok like greit å gå alfabetisk til verks, ja.

  8. RRG says:

    Nå.. Endelig har jeg funnet rett anledning til å spørre sjefen sjøl (veterinæren) om hvem som har lengst utstyr av hesten og oksen. Det resulterte i en lang samtale om diverse individs edle organer..

    Han sa at oksen har en fibrøs penis som ikke vil fylle seg med blod i lik grad som hos hesten (og mennesket). Den har en muskel som skyter ut penisen og gir den en utskaftning. I avslappet tilstand ligger penis buktet opp i buken. Oksepenisen vil bare fylles med litt blod og ikke bli særlig mye lengre, men litt tykkere enn den er når den er inne i buken. Hos hesten vil penis fylles med blod og vokse (som hos mennesket). Sjefen mener at hvis en måler penis fra festepunktet i buken og ut, vil okse og hest ha omtrent like langt utstyr. Og da snakker vi ca 1,5 meter (tørket oksepenis ble brukt som spaserstokker før i tiden). Derimot, hvis en måler den delen som blir visuell i hete øyeblikk (fra forhudsåpningen til spiss), vil det være hesten som trekker det lengste strået. I tillegg sa han at «berta» til merra var noe større enn hos kua.

    I forhold til kroppsstørrelse mente han at det kanskje var småfe som hadde det lengste utstyret (penis og testikler).

    Flere spørsmål?

    Blir jeg sensurert nå?;)

  9. smgj says:

    Sensurert, nei? Jeg skal bare informere Miamaria om svaret, jeg. 😀

  10. Miamaria says:

    He he, takk for oppklaringen!

Legg igjen en kommentar

