Høstinnspurt III & gresskaret skal til pers

Stemmningen for ettermiddagen var liksom satt med  en tannlegetur. Neida, ikke for en sjekk (hvor man har et lite håp om å komme ut med kun en sekshundrekronersregning), men for fjerning og refilling av en sprukken plombe. Tannleger kan virkelig det der med å legge spott til svie (eller var det motsatt)? Denne gangen intet unntak. Jeg kom hjem med en regning opp mot to vinterdekk.

Og for riktig å toppe det hele: stylterottebukk på gårdsplassen da jeg kom hjem. 🙄

Men først kjedelige facts:
12 bøtter med tomatplanter forflyttet fra bak drivhuset til komposten. Bøttene tømt og vasket og satt til tørk i drivhuset. Nå er komposten full med næringsrik tomatjord og nesten klar for dyrking av neste års gresskar. (Skal nok gi den litt påfyll med kjøpekompost før planting.) 2 mais og en gul løk funnet og høstet. Stylterottespist kål og maisplanter kompostert.

Eføypellisen og fresiapotta tatt til nåde og satt inn i drivhuset sammen med den nestsiste fuchsiaen. Da var det mørkt. (Jeg må prøve å få inn den siste fuchsiaen i morgen.) Lørdag er det meldt minus 4. Den siste pellisen blir nok frossen kompost. 😈

Gjenstår:
– bære inn den siste fuchsiaen
– grave opp dahliaene
– tømme og rydde bort bøttedammen, sette inn vannlilja
– flytte inn overvintringsplantene
– tømme kassene for rødbeter, legge over lokk og bære inn kasseskjulerne
– sette inn tomme potter
– bære inn pottebordet
– rake løv fra singelen i kjøkkenhagen
– rydde i kjøkkenhagen
– kutte ned jordskokken
– tømme vanningsanlegget i drivhuset og ta inn
… sikkert noe jeg har glemt
– jo, ta inn hageslangen og stenge utekrana
– stenge strømmen til drivhuset
– koble ned og ta inn den elektriske sauen

Jaja… jeg ser at lørdagen bør bli tørr og fin – og at det ikke bør bli snø på en stund.

Nåh – over til gresskarstudio:
Her er en rapport fra min første Jack-O-lampe

jack01 jack02
Det var engang et gresskar … Prøvekjøring av fjes.
jack03 jack04
Kanskje denne munnen? Hva med nese?
jack05 jack06
Klar for operasjonen. Ooops!
jack07 jack08
Redskapene klare for operasjonen. Lobotomering med sløv skje.
jack09 jack10
Uthuling med isskje. Nok hulet ut?
jack11 jack12
Overheadtusj og riflet kniv i bruk. Øynene ferdig. Munnen to go.
jack13 jack14
Så gliset … – hvordan kjennes det?
jack15 jack16
I blitzlys Med «nattfilm»
 jack17
I mellomtiden har Husets Herre laget en nydelig gresskarsuppe.
Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

17 Responses to Høstinnspurt III & gresskaret skal til pers

  1. hildeG says:

    Trøste meg, den var skummel 😀
    Ellers trodde jeg det heter «legge skam til skade» på norsk?
    «Add insult to injury» på engelsk…

  2. smgj says:

    Det kjentes ikke helt riktig ut med «legge skam til skade» heller og etter en del googling: «føye skam til skade»…
    Men nå skal jeg ta med meg tannpinen til sengs. 😛

  3. Britt Åse says:

    Utrolig flott lykt, da! Jøss – kjempeskummel 😀
    Dere er jammen smarte som lagde prøvefjes. Typisk metodiske deg.

  4. Berit says:

    Stilig lykt!
    Det ser morsomt ut, takker for oppskrift – om jeg skulle finne på å prøve.
    Har du oppskrift på suppa også?

  5. Lineca says:

    Den der ble skikelig drittøff da.
    Synes i grunn jeg ser deg banne over sløve kniver og et uvillig gresskar her fniiis.

  6. higranlu says:

    God bedring med tannpinen. Stakkars deg! *klem*

  7. smgj says:

    Berit:
    Husets Herre sa han brukte denne oppskriften
    http://www.aperitif.no/utskrift_matoppskrift.db2?bid=33453
    Men at han holdt igjen på væsken, elelrs hadde det blitt bare skvip. Skal serveres i ildfaste suppekopper gratinert med ost. *nammenam*

  8. Lene says:

    Stilig gresskar. Jeg har aldri engang tenkt på muligeheten av å klippe ut, teste, tegne på osv. Mine gresskar-hoder har alltid blitt til under farten – så har de heller aldri blitt så fine som dine.
    God tann-bedring!

  9. smgj says:

    Ikke vannfast overheadtusj var bare genialt. Et fuktig papir fungerte som viskelær. 😀
    Tanna er forøvrig bedre i dag. (Alt blir bedre etter litt sutring.)

  10. oyhovoft says:

    Etter hva bildene viser burde jo husets herre få honnør for uthulingen av gresskaret også? Og det er jo litt av en jobb vet jeg. 😀

  11. smgj says:

    oyhovoft: Joda. Kudos til ham for det. Og så er jeg bitte litt lettet over at du ikke trodde det (de hårete) var hendene mine. 😀

  12. Jens-Chr says:

    Hei.
    Den ble stilig.
    Flott arbeid der. Håper suppa smakte bra?

  13. oyhovoft says:

    😆 Jo, de hendene måtte tilhøre en mann, det var jeg ikke i tvil om. For tre-fire år siden tror jeg at jeg hulte ut fire eller fem temmelig store gresskar og etter det bestemte jeg meg for at det skulle bli lenge til neste gang. Nå holder det med det med ett for min del. Beklageligvis fikk jeg ikke helt dreisen på gresskarene i år, de ble små og unnselige syns jeg. Men neste år… 😀

  14. smgj says:

    Jens-Chr: jotakk. Suppa ble riktig god – og godt er det siden vi nok må spise suppe noen dager. 😉

  15. nefertiti says:

    Jeg er skikkelig misunnelig på det gresskaret ditt 😉

  16. smgj says:

    Nefertiti: Jeg var skikkelig heldig. Den ene planten av den sorten fikk ett gresskar. Og det ble flott. Overgartneren sørget for både vanning og varme. 😀

  17. Tilbaketråkk: Bare morro med gresskar! « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

