Høstinnspurt V – dahliaene opp av jorda, endelig!

Puh. Jeg holder fremdeles på med langspurt mot vinter i hagen.

Den fuchsiaen slapp unna frosten med skrekken. Det var fire kalde grader her i natt. I dag har jeg hatt en lang dag i hagen og rakk ganske mye, faktisk. Selv om jeg til tider ble skremt av en katt som lå på lur i thujaene (ja, jeg har flere – og de fleste etter eget valg) og hadde stor glede av å løpe fram og skremme meg, og  å jakte på hanskehendene mine. (Jupp – huska hanskene i dag.) Fikk opp to kasser med georginer og en papirpose med gladioler. Om det blir noe av dem neste år vil tiden vise.

I kjøkkenhagen konstaterer jeg at stylterottene til og med – etter å ha spist bønnene, kålen og persillen, i den rekkefølgen – har gått løs på purren.

Takke meg til mus. De kan jeg iallfall legge ut gift og feller for i tillegg til Nitrox sin innsats. 🙄

Gjenstår (fremdeles):
– bære inn den siste fuchsiaen
– grave opp dahliaene
– tømme og rydde bort bøttedammen og fontena, sette inn vannlilja

– flytte inn overvintringsplantene fra drivhuset til kjelleren
– tømme kassene for rødbeter, legge over lokk og bære inn kasseskjulerne
– sette inn tomme potter
– bære inn pottebordet og de små leirpottene
– rake løv fra singelen i kjøkkenhagen
– rydde i kjøkkenhagen
– kutte ned jordskokken, ta opp noe
– tømme vanningsanlegget i drivhuset og ta inn
… sikkert noe jeg har glemt
– jo, ta inn hageslangen(nesten!) og stenge utekrana
– stenge strømmen til drivhuset og ta inn skjøteledningen
– koble ned og ta inn den elektriske sauen

Takk til Husets Herre som også tømte fellene på mørkloftet for mus. Nitrox var veldig sikker på at musene var hans.

Husets Herre får også tid til sin hobby, på kjøkkenet. Der han nå lager elgkjøttkaker og gråter. Men brunet løk til kjøttkakerer verd noen tårer.

Edit: Elgkjøttkakene ble riktig så gode, de. Og nå er kokken igang med eple&ingefærsorbet til selskapet neste helg.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Høstinnspurt V – dahliaene opp av jorda, endelig!

  1. oyhovoft says:

    Pys dukket stolt opp med en halvdød mus i kjeften dag. Det er første gang siden i vinter, men nå vil altså sjefen her i heimen vise at det er på tide at hun igjen gjør en innsats for fellesskapets beste. 😀
    Georginene forble i jorda også i dag tross alle gode intensjoner, men det nærmer seg, det nærmer seg…

  2. smgj says:

    Med kulden ser det ut som musej**lene vil inn. Like greit med musekatt, ja.

  3. higranlu says:

    Du er så flink at jeg blir helt svett bare av å lese om det.
    Litt misunnelig på din residerende gourmetkokk også, men, men…
    😉
    Pusen her i huset dreper alt som leer på seg, så vi har ikke hatt behov for verken feller eller gift siden hun kom i hus. Hadde hun enda tatt stylterottene også…

  4. oyhovoft says:

    Pys er selektiv; i dag spiste hun mat sammen med tre spettmeis uten å ense disse. Mus, derimot, har ikke noe å stille opp med når Pys tar affære. 😀

  5. smgj says:

    Musekatt er et must på landet, ja. Dessverre kommer ikke vår seg på mørkloftet (sånn som musa gjør). oyhovoft: vår tar alt som rører seg, inlusive blader, sommerfugler og tær. 🙄 Men dessverre ikke stylterotter ennå. Håper han kanskje «vokser seg til det» 😀

    higranlu: nja… skippertak er jeg god på ;). Ang. kokk er jeg heldig. Dessverre har det innvirkning på vekta også. 😉

  6. oyhovoft says:

    Når det gjelder de omtalte stylterottene: De skapningene har jeg bare hørt andre beklage seg over, selv har jeg faktisk aldri sett levende eksemplarer av disse. For meg er Bambi fortsatt en tegneseriefigur, heldigvis…

  7. Britt Åse says:

    Georginer, ja. I morgon i morgon, men ikkje i dag….

Legg igjen en kommentar

