Søndagsdykk på Nord Hellesø

Jeg kjemper meg opp mot bevegelsene i båten og får plassert rompa på ripa. Det er vanskelig å holde balansen med rundt 20 kg på ryggen som vil trekke meg bakover mot bevegelsene i båten. Det er alltid litt sjø, selv om det er relativt rolig i dag. Kun tung sjø og runde dønninger. En fot på tofta fører meg faretrunende nært vippepuntet og dørken er litt for langt unna. Svømmeføttene kjennes klumsete og det er tungt å puste framoverbøyd med den trange drakthalsen som er en nødvendig del av et dykkeutstyr designet for å holde meg tørr i 10 grader kaldt vann.

Endelig gir dykkeleder klarsignal. Buddyen min har kommet opp igjen et stykke unna båten og risikerer ikke lenger å få meg i hodet. Jeg legger en hånd over maska og ventilen, den andre over bakhodet og så lar jeg endelig tyngdekraften rulle meg baklengs ut av båten.

Et øyeblikks adrenalinkick før jeg kjenner oppdrifta fra BCDen ta tak i meg og dra meg til overflaten. Litt kaving og så loddrett positur i vannet. Signaliserer «OK» til folkene i båten og snur meg for å se etter buddyen min.

Han er rett ved. Vi slår på lyktene, skyller masker og så er vi klare.
– Ned?
Jeg får svar med en bekreftende tommel – nedover.

Jeg bøyer meg lett framover, «setter meg på knærne» og puster ut mens jeg tømmer BCDen. I dag kjennes det riktig ut og jeg trenger bare å svømme bittelitt ned før jeg kjenner at oppdriften er overvunnet.

Maske OK. Venstre hånd oppe slik at jeg kan se dykkecomputeren og høyre hånd på brystet. Mageposisjon – klassisk fallskjermpositur. Fint for nybegynnere som meg. Da slipper jeg å falle for fristelsen til å kave med beina. 😉 Jeg etterfyller luft inn i drakten og BCDen etterhvert som jeg synker slik at jeg motvirker kompresjonen. I dag er alt perfekt og jeg får akkurat passe luft i drakta til at jeg «legger» meg omtrent en meter over bunnen. Klar for 55 minutter i vektløs tilstand.

På dagens dykk traff vi sandbunn. Som regel er det et dårlig tegn. Sandbunn er havets svar på ørken. Det pleier å være langt mellom dyrelivet. Men vi var heldige denne gangen. Først en lyssky eremittkreps i et kongesneglskall. Vi moret oss med den en sund. Den rygget iltert hver gang vi lyste på den.

kongesnegl2Like ved fant vi et nytt kongesneglskall. Denne gangen med urinnvåneren inntakt. I ferd med å legge egg på en liten stein. Stakkars. Det var nok det den kunne finne av «hard bunn» her. 

Jeg synes de er vakre med den flekkete kroppen. På bildet kan følehornene skimtes til høyre.

Det neste vi fant var krabbeteiner. Hele tre av dem. Jeg synes synd på krabbene. Men de fikk da iallfall sitt siste måltid – om enn i form av råtten fisk.

Resten av dykket ble ganske begivenhetsrikt til å være et sandbunnsdykk. Vi så kantnål, et lite kamskjell, svømmekrabbe, ulke og en flott edderkoppkrabbe før avtalt tid rant ut.

stankelbenkrabbe ulke
Edderkoppkrabbe på stortareblad.
Disse krabbene har ofte «algeklær» som kamuflasje. Se godt på beina på denne.
En dårlig kamuflert ulke 😉
med vakre finner.
Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Søndagsdykk på Nord Hellesø

  1. potentilla says:

    Fascinerende….
    Men er det ikke kaldt??? Jeg er altfor frossen for det der.

  2. smgj says:

    Nja. Neoprendrakt isolerer ganske greit. Det samme gjør ullundertøy. Jeg er også frossen, men siden jeg startet i sommer (da var det kokevarmt i drakta) har jeg bare tatt «ett dykk til» utover høsten. Dessuten er 12 grader her i november like varmt som 10 grader på 20 meters dybde i trøndelag – i august.

  3. Elisa says:

    Eg fekk berre dykka eit par ganger etter kurset, trur det var i 2001. Sidan glei det ut i sanden, når ein hverken har utstyr eller bil er det ikkje så lett å få det til. Og no er det for seint, føler eg. Har mista dykkemotet. Men eg huskar godt den kjensla av å legge seg vektlaus ein meter over botnen, vere i perfekt balanse og berre la seg flyte avgårde…

  4. smgj says:

    Elisa: det er jo ikke lenge siden da. Oppfriskingskurs er jo greit? Men det er vanskelig uten bil, ja. Mye utstyr å dra på. Men om man finner en fast buddy i nærheten er det kanskje en mulighet dersom lysten fremdeles finnes, da?

  5. Lineca says:

    Stilig fortelling. Fasinerende beskrivelse av dykking. Kan det minste få en liten fornemmelse for hva det hele er for noe. Vektløs tilstand høres bare deilig ut og alt som kan oppdages der nede da. WOW!

  6. smgj says:

    Lineca:
    Tusen takk. Det var det jeg hadde lyst til å forsøke å formidle litt av.

  7. Jens-Chr says:

    Huff, nå fikk du meg til savne dykkinga:-)
    Jeg må komme meg ut i vannet snarest tror jeg. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til våren igjen, men vurderer nå alvorlig å fremskynde de planene.
    Det er gøy under vann!

  8. smgj says:

    Jens-Chr: Dersom jeg får noen til å savne/ få lyst til å dykke så er målet oppnådd. 😉

Legg igjen en kommentar

