Følg opp kommentarene dine på tvers av «bloggreligioner»

Jeg er temmelig grønn i bloggverdenen og har ikke rukket å sette meg inn i det som finnes av verktøy. Jeg benytter RSS i liten grad, siden jeg foretrekker å vandre fra blogg til blogg framfor å abonnere.

Det som hittil har plaget meg på min hvileløse vandring blogger imellom er at jeg ikke fikk  fulgt opp kommentarer, rett og slett fordi jeg glemte hvilken blogg jeg var i og hva jeg kommenterte. Dermed gikk jeg glipp av svar på mine kommentarer. 

Her i wordpressland har jeg under «dæsjbordet» mitt et sted som heter «my comments». Der kan jeg se de siste kommetarene jeg har fått eller gitt – til andre wordpressbrukere. Det er jo fint, men også en bitte liten smule irriterende da jeg har ganske mange nettvenner som har valgt å følge en annen «religion»; blogger/blogspot.

Det var altså før jeg fant co.mments. Det er en liten sak som man legger inn i sin favorittnettleser. Hver gang jeg er på en blogspot-blogg og legger igjen en kommentar til et innlegg trykker jeg nå på et bookmark jeg har lagt inn i nettleseren. Den sier fra til co.mments at jeg ønsker å følge denne saken. Når jeg så går inn på min personlige trackingside på co.mments ligger oppfølgerkommentarene – dersom det er noen – der for meg under en liten headline som beskriver innlegget jeg svarte på nok til at jeg husker det. Jeg kan tvinge igjennom en manuell sjekk etter nye kommentarer for hver «sak/post» jeg har valgt å følge. Når innlegget er utdatert, eller «utdebatert» fjerner jeg «følget» på saken. Det blir altså som en RSS, men på nivået «et innlegg», ikke «en blogg».

Så nå går jeg ikke glipp av svar på kommentarer jeg har lagt igjen i blogspot-blogger heller. 😀

Den eneste ulempen jeg har sett med tjenesten hittil er at den av og til blir overbelastet når amerikanerne står opp. Den er gratis, krever bare registrering for å prøve. Ja, og så var den knotete å få inn i Internet Explorer. Men etter den barnesykdommen er jeg kjempefornøyd, altså.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Følg opp kommentarene dine på tvers av «bloggreligioner»

  1. Soleien says:

    Takk for tipset:) Tror jammen jeg skal prøve dette, selv om jeg egentlig har fullstendig vegring mot slike saker som jeg må innstallere. Leitet senest i dag etter en gadget i blogspot som tilsvarer ‘Last comments’ her i wordpress, men det fant jeg ikke.

  2. smgj says:

    Det er ikke noe å installere, det er et javascript som du lagrer som en vanlig «favoritt». Og så trykker du på favoritten hver gang du er på et innlegg du ønsker å følge kommentarene til. Det tok litt tid før jeg skjønte det- men etter å ha fått inn «favoritten» var resten greit.

  3. jeg fikk for lenge siden tips om en lignende (lik?) sak, men greier ikke å finne igjenn hvem og hvor tipset var… så takk for dette, for jeg sliter også litt med dette med hvem jeghar kommentert til hvor.

  4. smgj says:

    Det finnes iallfall 4-5 liknende tjenester. Om du søker på co.mments på google finner du iallfall to. Jeg fant en blogpost som beskrev de ulike alternativene og valgte den som jeg syntes så best ut.
    Her var den gitt:
    http://www.siteguide.us/2007/07/17/top-5-ways-to-track-blog-comments/

  5. Britt Åse says:

    Tøft, smgj! Da har jeg en mang-øyet, orange terning i bokmerkelinja mi i chrome. Takk for bra tips!

  6. Miamaria says:

    Hm, ja dette må jeg prøve om jeg klarer å få til. Hvis jeg gjør det, så blir det jo en helt ny verden!

Legg igjen en kommentar

