smgj mener om likestilling, likelønn og rett til lik permisjon

Aftenposten sier idag at kvinner i fertil alder diskrimineres under jobbsøking fordi de ofte blir mødre. Gammelt nytt, sier jeg. Å forby arbeidsgiver å spørre om arbeidssøker ønsker barn vil ikke endre noe. Hvis man som potensiell arbeidsgiver stiller det spørsmålet kan man ikke forvente et ærlig svar idag heller. Konsekvensen av et positivt svar kan være en runde ned i stigespillet «hvem får stillingen».

Det som er så grunnleggende feil er at dette spørsmålet tas opp uten at årsaken til at det er mer bedriftsøkonomisk risikabelt å ansette en ung kvinne diskuteres.

Det er dessverre sånn, at konsekvensene av en graviditet definitivt er større for mødrenes arbeidsgivere enn for fedrenes. For det første blir den vordende mor ofte sykemeldt i deler av svangerskapet og i de aller fleste tilfeller er det også mor som benytter den valgfri delen av foreldrepermisjonen fullt ut. Spesielt i små bedrifter, med få personer og ofte små marginer gir dette store konsekvenser. Da er det ikke rart at en ung, kvinnelig søker må være mye bedre enn en alternativ mannlig kandidat for å få stillingen.

På Island har man tatt tak i roten til ondet. Man har innført en tvungen tredeling av foreldrepermisjonen, ikke etter folkets ønske, men etter initiativ fra regjeringen. Mor har sin del, far har sin del. Om en av foreldrene ikke tar ut sin andel går denne tapt. Den siste delen kan foreldrene fritt fordele seg imellom.

Etter sigende – jeg klarte dessverre ikke å finne pålitelig tallmateriale – har fars påtvungent økte deltakelse fra tidlig alder ført til
mer deltakende fedre, også etter endt permisjon
lønnsutjevning mellom kvinner og menn
– at «mannsarbeidsplasser» må begynne å tilrettelegge for fars fravær etter en fødsel
– flere barnefødsler 🙂

I tillegg tar man en hel del mere «ullne» motforestillinger ved roten. Siden det er påtvunget slipper man
– at det blir stilt spørsmål ved mannens maskulinitet når han er hjemme
– negativ påvirkning mannens videre karriere når han velger å ta permisjonen
– ideer om at kvinnen er en «dårlig mor» som går «så tidlig» tilbake på jobb

Videre vil det på lengre sikt antakelig bevise at menn er like gode omsorgspersoner som kvinner og i sin tur kanskje også rokke ved en del forestillinger om at mor nærmest automatisk skal ha omsorg ved et samlivsbrudd.

Om dette skal fungere må det gå hånd i hånd med innføring av egen opptjeningsrett for far. At fedrenes opptjening avhenger av mødrenes jobbinnsats er kjønnsdiskriminerende og siden kvinner som regel har lavere lønn en mannen i parforholdet vrir det bruken av foreldrepermisjonen.

Motargumentene som ofte benyttes:
Far er ikke like god omsorgsperson som mor
Dette argumentet synes jeg er vanskelig å forholde meg til. For meg faller det på sin egen urimelighet. Jeg mener i den grad fedre idag er dårligere omsorgspersoner så kommer ikke det av manglende evne, men av manglende trening.

Barna trenger mor så tidlig
Hva er så tidlig. Etter 6 mnd er det de færreste som fullammer. Og med tredeling så vil mor kunne være hjemme i 8 måneder.

Det vil ta tid fra mor
Ja, det er dessverre et faktum. På Island ble tredelingsmodellen innført samtidig som man økte foreldrepermisjonen fra 6 måneder til 9. Altså – ingen endring for mor. I norge er foreldrepermisjonen allerede så lang at en tilsvarende løsning virker urealistisk.

Familiene må selv få velge
Nei, det tror jeg ikke. Før far fikk øremerket permisjon kunne familiene velge å la far ta ut noe permisjon. Ordningen ble knapt brukt før den ble påtvunget gjennom «øremerking» av 6 uker til far. Familiene velger i stor grad tradisjonelt, med mindre noe annet er mer lønnsomt. I dét staten gjør det valget som den ønsker at individene skal foreta mest lønnsom for familien så vil individene i stor grad tilpasse seg i den retning. Derfor tror jeg det er riktig å svelge tvangskamelen.

Den store Xen i regnestykket er hva deltidsarbeidende mødre vil velge. Vil de si at 2/3 av foreldrepermisjon er for lite og si opp, eller vil de gjøre det samme valget som man antar at fulltidsjobbende mødre vil? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke at så mange de 43 prosentene dette gjelder vil velge å bli hjemme.

Uansett tror jeg at forslaget for statsbudsjettet 2009 er for feigt til å virke både på fars deltakelse under foreldrepermisjonen og som et likestillingspolitisk virkemiddel. Dessverre.

Les til slutt gjerne steinbitpappa sine betraktninger om det å være hjemme med barn. Det er en subjektiv, lun og humoristisk betraktning som iallfall burde gi argumentet at far ikke skal være biologisk egnet til å ha hovedomsorgen et solid skudd for baugen.

Bakgrunnsmateriale – mest aviser:
http://www.abcnyheter.no/node/75059
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2763825.ece
http://www.dn.no/forsiden/statsbudsjettet/article1506120.ece?jgo=c1_re_
http://www.dagsavisen.no/meninger/article283363.ece
http://www.parat.com/list.aspx?m=623&amid=33477
http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article1320525.ece?offset=10
http://www.aftenbladet.no/innenriks/politikk/article583940.ece
http://www.nationen.no/meninger/kommentar/article3304447.ece

Bloggkilder:
http://ingacecilie.wordpress.com/tag/foreldrepermisjon/
http://steinbitpappa.blogspot.com/
http://iskwew.com/blogg/2008/10/08/fortsatt-ingen-selvstendig-opptjeningsrett-for-far/

Jeg har plassert min blogg i Haldenbloggportalen Bloggurat!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to smgj mener om likestilling, likelønn og rett til lik permisjon

  1. Britt Åse says:

    Grundig og saklig og skikkelig som vanlig. Og en viktig sak å diskutere. Det fungerer i alle fall ihht min erfaring pr i dag på en slik måte at det noen ganger oppleves som direkte plagsomt dette med at folk (kollegaer) får barn. Ikke bare i småbedrifter, men også i større, -feks hjelpe/trøstedelen av det statlige, hvor en majoritet er kvinner i høyst fertil alder. I lange perioder har jeg opplevd at kontorene nærmest tømmes for kolleger som har plager under svangerskapet eller har født og er borte av den grunn, og er så slitne at de blir sykmeldt av den grunn når de er tilbake fra permisjon. De som er igjen på jobb må ta støyten… Mennene til disse kvinnene synes å være helt og fullstendig fraværende, selv om jeg vet at de finnes.
    Kanskje jeg er en sur kjerring? Jeg høres visst slik ut – selv om det ikke var meningen.
    En tvungen fordeling av ‘byrdene’ vil jeg tro vil gjøre det litt mer smidig og lettdrevet på arbeidsplassene, og det vil antakelig ha flere av de effektene du ellers ser for deg.

  2. Mokki says:

    Godt oppsummert 🙂 Og jeg tror du har rett i det du skriver – i mine øyne er det rettferdig at menn faktisk får anledning til å følge opp sine egne unger på denne måten, det er ikke et gode som bør forbeholdes kvinner.

  3. potentilla says:

    Helt riktig. Vi regnet engang ut hva en gjennomsnittlig graviditet kostet og det var ikke lite. I tillegg kommer det økte fraværet med små barn og konfliktene på jobb mellom de med barn og de uten. Jeg skjønner svært godt at de vil være hjemme på julaften og ønsker ferie samordnet med far, men de barnløse blir lei av alltid å måtte ta hensyn. Dessuten virker pappas jobb ofte å være viktigere enn mammas.
    Og da blir man jo litt irritert….

  4. smgj says:

    Jeg tror at dersom far kom på banen så tidlig så vil han også være mer aktiv seinere – og ta større del av fraværet grunnet syke barn. Enten det er fordi han da «får lov» av mor, eller det er fordi han da vil mer.
    I sin tur vil det gjøre at kvinner og menn i fertil alder er mer likt belastet arbeidskraft for arbeidsgiverne.

  5. oyhovoft says:

    Jeg syns dette hørtes svært fornuftig ut. En flott gjennomgang av saken må jeg si. 🙂

Legg igjen en kommentar

