Husets Herre kokkelerer

… og jeg dekker bord. Vi ble åtte til slutt – et antall som er prefekt for bordet vårt.

Menyen for kvelden har Husets Herre stått for. Han har også stått for alt kjøkkenarbeide. Jeg har holdt meg unna for husfredens skyld og heller shinet litt hus og gjort klar gjesterom og sånt. 😉

Jeg liker at han bruker litt av det jeg har dyrket i sommer. Denne gangen er det rødbeter og jordskokk, samt gresskar som brukes.

Meny

Aperitif:
Marques de Monistrol – rosa cava

Apetittvekker:
Hjemmelaget andeconfit med rosmarin servert med ramsløkpurré og creme frâice.

Forrett:
Gresskarsuppe med smørstekte traktkantareller og steinsoppolje.
Vin – Zondernaam, sørafrikansk chardonnay fra 2007.

Hvilerett:
Eple- og ingefærsorbet.
(Med ismaskin er dette kjempelett og imponerende godt. 1 del glukose fra apoteket, 3 deler ordentlig eplejuice, og frisk ingefær etter smak. Den skal småbrenne. Ingrediensene kokes sammen, ingefæren siles av. Avkjøles og helles i ismaskin. Kjøres til «slush».)

Første hovedrett:
Stekt piggvar servert med spinatravioli og kremet hummersaus.
(Raviolien er fra ny-butikken på Nordby – anbefales!)
Vin – mer Zondernaam, sørafrikansk chardonnay fra 2007.

Andre hovedrett:
Stekt hjortefilét med jordskokkpurré og finstrimlede rotgrønnsaker. Servert med parmesanpoteter og portvinssaus med traktkantarell.
(Kantarellene plukket vi på tur idag. Jordskokkpurre: skrelle, koke i melk, mose og tilsette smør, salt og pepper etter smak. Saus av hjemmelaget grønnsakskraft, kalvefond og nok portvin til å få kokken på fylla. Jevnet med maizena.)
Vin – Vergelegen, sørafrikansk cabernet sauvignon/merlot fra 2005.

Dessert:
Sitronterte med plommesorbet og eplelasagne.
(Eplelasagne er eplepurré med kjeks av melis og eggehviter.)
Vin – Chateau Dereszla, tokaji 2004.

Picture-001 Picture-002
Basis til jordskokkpurré. Fra egen hage.
Tilbehør til hjortefilét.
Sitronterte.
Picture-004 Picture-007
Parmesanpoteter i form.
Tilbehør til hjortefilét.
Diverse råvarer.
Mest til sausekraft.
Picture-009 Picture-012
Fresia for duftens skyld og litt vintergrønt fra hagen. «Servert» i gamle vinglass. Små blå og lyseblå acrylhjerter på metalltråd. Lysestaker i overflod.
Picture-015 Hjemmelaget serviettring. Sånn blir det når kreativiteten går bananas.

Enkelt og greit, med et acrylprisme og snurrevrier i blomsterbindingstråd.

Billige bomullsservietter og (dyr!) talerkendemper.

Picture-013
Velkommen til bords!
Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

19 Responses to Husets Herre kokkelerer

  1. RandiF says:

    Helledussen for en meny sier jeg bare……er du gift med en utdannet kokk eller? :O. Nydelig bord!!

  2. Villrose says:

    Kjenner jeg blir veldig sulten, her jeg sitter….

    Heldiggris! Hvis noe spiselig skal lages her i huset, som er en tanke mer avansert en pølser i lompe, er det undertegnende som må trå til.

  3. hildeG says:

    Det der høres da usannsynlig nydelig ut…

  4. Mona says:

    Jøje meg – for en meny! Og så flott du har pyntet bord. Alt ligger jo tilrette for en meget hyggelig kveld her.

  5. elsa says:

    På en skala fra 1 -10, 10 for både meny og bord!

  6. Wenche says:

    Wow, den menyen lurer jeg på om jeg ikke må «stjele» fra ved neste «gourmet-møte» (kollegaer på jobben som samles her hos meg for matlaging). Høres kjempegodt ut 🙂
    Og bordet var helt nydelig.

    Og så heldig du er som har en mann som kokkelerer da. Her er det nok jeg som må trå til når det skal lages mat. I dag er faktisk et unntak, Erik sa tidligere i uka at han gjerne ville avlaste meg, men da måtte det være noe enkelt. Nå holder han derfor på å lage lasagne (fra pakke). Men jeg synes jo selvfølgelig at det er positivt at han i det hele tatt prøver, kanskje kan det bli litt mer avansert etterhvert… 🙂

    Takk for hyggelige kommentarer på bloggen 🙂

  7. Mari Anne says:

    Jeg er kjempeimponert. Blir ikke dette hyggelig må det være noe galt med gjestene.

  8. Embla says:

    Nyyydelig bord !

    …og du har vært heldig med valget av «Husets herre» 😉
    Kos dere !

  9. Anita says:

    Ah, når det legges inn «hvileretter», blir jeg imponert!
    Er blitt invitert på noe lignende hos venner. Dette er matkunst på høyt nivå. Flinke mannen – og flinke deg som har kjøkkenhagen!
    Regner med at det ble en herlig kveld! 🙂

  10. Juni says:

    Det så usedvanlig lekkert ut, tipper at gjestene storkoste seg. Imponerende!

  11. potentilla says:

    Imponerende 🙂

  12. Ellea says:

    Dette var da en meny til å få vann i munnen av!:-)……….og for et lekkert bord!

    Parmesanpoteter……den der skal jeg prøve en gang.

  13. Britt Åse says:

    Gubbisen! det var jammen noko anna enn smalahovene vi fortærte i går! Imponert. Han er flink, han kællen din 🙂

  14. hildeG says:

    «Gubbisen! det var jammen noko anna enn smalahovene vi fortærte i går! Imponert. Han er flink, han kællen din »

    yepp. Det rinner meg i hu noe om forskjellen på barbari og sivilisasjon, hehe
    men jeg skal trekke meg stille og rolig tilbake før jeg fornærmer noen…
    Håper dere begge hadde en strålende aften…
    Hele kontoret kommer hit til julebord (eller noe sånt…) siste helga i november. Så da må jeg kokkesere noe. Smalahover blir det ikke – hvileretter ei heller…
    Men forhåpentlig noe bortimot spiselig…

  15. Berit says:

    Himmel!
    Jeg syntes vi også hadde det relativt herskapelig på lørdag- (med sjølfiska hummer som hovedingrediens kan det ikke gå særlig galt) – men opplegget deres er det bare å legge seg langflat for.

  16. Linnemi says:

    Å, den som var gjest i deres hus!
    Dette både så og hørtes flott ut. 🙂

  17. Mariann S says:

    Menyen hørtes fantastisk ut og bordet nydelig dekka.
    Dokke e flinke, både du og husets herre 🙂

  18. smgj says:

    Dere skryter sånn at jeg bli helt rød om ørene (Husets Herre plages ikke med sånt, men takker pent for komplimentene).

    Hvem skulle tro at da vi ble samboere så levde han på risblanding med erter og microvarmet pølse? 😀

  19. Tilbaketråkk: Bare vaser - glassklart « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

