Honningkakeforsøk – del I.

Jeg prøvebaker honningkake. Denne kaka skal være meget holdbar, så jeg håper at den blir god og sendbar.

  • 4 stk. egg
  • 75 gr brunt sukker
  • 250 gr honning
  • 150 gr smør
  • 1 ts malt nellik
  • 1 ts malt kanel
  • 1/2 ts malt pomerans
  • 1 ts malt ingefær
  • 1  1/2 ts bakepulver
  • 250 gr hvetemel
  • Jeg smeltet smøret i honningen på lav varme samtidig som jeg pisket eggedosis av egg og sukker. Alt det tørre siktet jeg sammen i et kar.

    Honningblandingen og det tørre tilsatte jeg til eggedosisen vekselvis litt etter litt med minst mulig røring for å beholde mest mulig luftighet.

    Jeg prøvde meg med to bakepapirkledte brødformer på 150-160 grader i 40 min. Det ble akkurat passe, men forsøk med en stekepinne om den er ferdig.

    –0oOo0–

    Det er to alternative framgangsmåter for honningkakerøring. Den andre framgangsmåten benyttes ofte for kaker med noe melk/surmelksprodukter og byggmel i, men også for oppskrifter som likner denne.

    I den varianten skiller man eggene, visper eggeplommene stive med sukkeret og vender så inn den avkjølte blandingen av smør og honning. Deretter røres det tørre forsiktig inn.

    Eggehvitene vispes til skumtopper og skjæres inn i blandingen.

    –0oOo0–

    Kaka ble god, men ikke helt det jeg så etter. Jeg ønsker den litt seige, ultrasaftige varianten. Denne ble litt tørr og luftig – mer som en lett krydderkake med litt honningsmak. Den hadde nok hatt godt av å smøres med aprikossyltetøy mens den er varm slik som enkelte oppskrifter foreslår. Det vil jeg imildertid ikke gjøre siden jeg vil ha noe sendbart. Tips mottas med takk!

    PS
    Den flytende lynghonningen kommer jeg forresten IKKE til å kjøpe flere ganger. Ikke engang flytende honning skal bestå av 1/3 tyntflytende sukkervann, 1/3 slynget honning og 1/3 «knekk» etter å ha vært forsiktig nuket i mikroen. 👿 Det er mulig den har noe av skylden for at kaken ikke ble supersaftig, men heller alminnerlig formkakeaktig.

    Om smgj
    Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

    8 Responses to Honningkakeforsøk – del I.

    1. Torill says:

      Jeg bruker kun «Kreta honning» i slike kaker…det blir godt det!!

    2. smgj says:

      Åja – da vi var på Astepalia tok vi med 2 kg honning hjem. Nydelig! Den honningen jeg finner i norge er enten tyntflytende «vann» eller gul «voks» med honningsmak, synes jeg.

    3. nefertiti says:

      Jeg har laget honningkake en gang som ble så pyton at jeg stille og rolig bare dumpet den.
      I sommer lette jeg etter en oppskrift hvor jeg kunne bruke gresskar, da kom jeg over noe som jeg syns smakte honningkake. Sånn som jeg tror at det må smake, vel og merke, jeg har aldri – bortsett fra den mislykte – spist det.

      Denne var veldig god smak på, og fuktig. Jeg legger oppskriften i hagebloggen min 🙂

    4. smgj says:

      Takker og bukker.

    5. solfrid says:

      Får masse honning av ei som holder bier. Den synes jeg er ehlet utmerket.Honningkake er digg. Har mista favorittoppskrifta. Må prøve din.

    6. smgj says:

      solfrid: min ble god på smak. Er du glad i krydderkake kan du bruke enda litt mer krydder. Den fikk lite honningsmak – der skylder jeg på at jeg brukte elendig honning. Det smakte lite honning av den fra teskje også. Og så ble den litt formkaketørr. Jeg tror den ville bli nydelig med aprikossmurning for de som ikke har behov for «sendbar» kake.
      Ellers finner du masse honningkakeoppskrifter på http://www.honning.no og http://www.detsoteliv.no

    7. Tilbaketråkk: Honningkakeforsøk - del II. « Mellom himmelen og havet

    8. Tilbaketråkk: Honningkakeforsøk - del III (The End) « Mellom himmelen og havet

    Legg igjen en kommentar

