Fornuftig = kjedelig?

Det synes visst Aftenposten.

Jeg tror de fleste av oss voksne faktisk synes en «fornuftig» gave (da leser jeg fornuftig = noe jeg trenger) er bedre enn det ekstravagante, overflødige? «Kjøpt for å kjøpe»? Hvis det betyr færre lysestaker og heller flere kaffeposer, røykelakssider og raggsokker – er det noe tap da?

Jeg må nok si meg enig med c som kommenterer artikkelen. Dette var idiotisk og jeg hadde ventet meg bedre.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Fornuftig = kjedelig?

  1. glama says:

    Nei hva i all verden er kjedelig med fornuftige gaver? Jeg elsker å få fornuftige gaver. Favoritten her i huset er hjemmestrikkede raggsokker.

    Godt å se at flere kommer med lignende kommentarer som C. Dette var skuffende saker fra Aftenpostens side.

  2. Christine says:

    Fornuftig kan også være noe man har lyst på, men som egentlig ikke behøver å være «fornuftig» eller noe man har tenkt at man ønsker seg, if you know what I mean. Hvis min søster kjøper et sjal til meg, jeg trenger det jo ikke, men det er veldig hyggelig å få et fint sjal for det…
    Jeg er veldig fornøyd med sånne gaver, særlig når giveren vet hva jeg kan like.

  3. smgj says:

    glama: nei, jeg synes den koblingen var korttenkt. Og jeg ønsker meg også varme sokker.

    Christine: Jeg vil vel si at der som giveren har satt seg inn i det DU ønsker deg og gir deg det – da er det opp til deg å være så fornuftig/ufornuftig som du føler for. Et sjal som du liker og vil bruke er ikke ufornuftig, et sjal som du ikke liker og henger i skapet vil være ufornuftig. Synes jeg.

  4. Christine says:

    Da er vi enig!
    Av nettopp den grunn vil jeg gjerne ha ønskeliste fra de jeg ikke er 100 % sikker på hva liker. Det er ikke så mange julegavene jeg kjøper egentlig, i familien ble vi for flere år siden enige om å roe ned julegavene. Vi kjøper til ca 10 stykker, foreldre og søsken, hverandre og ungene, ellers ikke.
    Det syns jeg er passe, og ettersom vi kjenner hverandre godt blir det lite skapfyll.

  5. Miamaria says:

    Og hva med «Det kan tyde på at vi i større grad vil tenke oss om før vi handler julegaver i år».

    Jeg synes det er fint, jeg.

    Dusteartikkel. Jeg hadde sett overskriften men ikke lest artikkelen før nå. Den fortjente ikke å bli lest heller forsåvidt.

  6. smgj says:

    Miamaria: Jeg er så hjertens enig. Omtanke – i begge betydninger er mye bedre enn tankeløs shopping. Uansett hva Kristin (Halvorsen) synes om den ting.

  7. Tilbaketråkk: Fornuftig = kjip! « Mellom himmelen og havet

  8. juni says:

    Fornuftige gaver er avgjort det beste – for da får man jo noe man trenger. Å fylle skapene med mer skrot er etter min mening, ufornuftig og dessuten kjedelig når man skal rydde. For hva gjør man med en gave som man ikke trenger – jo putter den i et skap og der står den og samler støv og plass. Mye bedere med noe nyttig. Nyttig behøver heller ikke være kjedelig – det er ikke kjedelig å ha varme sokker når man fryser på beina!
    Dustete oppfordring av avisen det der – å kjøpe mer skapfyll. For noen år siden ønsket jeg meg et spett til jul – jeg fikk det og var kjempeglad. Det hadde vel antagelig kommet i kategorien kjedelige gaver tenker jeg.

  9. juni says:

    Fornuftige gaver er så avgjort best, for hva skal man med mer skapfyll? De behøver slett ikke være kjedelige av den grunn. For hva er kjedelig med et par varme sokker når man er kald på beina?
    For et par år siden fikk jeg et spett( som jeg hadde ønsket meg) til jul. Det hadde vel kommet i kategorien kjedelig antar jeg.

Legg igjen en kommentar

