Lekestue i photoshop

Jeg lar meg faktisk lett fasinere av industrielle bilder. Naturfoto er vi veldig gode på her på berget, men jeg synes det er mye å hente i insustri/teknologi-fokuserte bilder. Det ikke-naturlige, og gjerne i stor skala – som f.eks som f.eks dette bildet av en papirfabrikk. Veldig ofte gir det meg en «Gotham City»-/Matrix-følelse som jeg gjerne skulle klart å fange digitalt. Dessverre er jeg ingen god fotograf. Men jeg har ikke tenkt å stoppe å forsøke allikevel. 😉

Her er et bilde som jeg tok med bakgrunn i en sånn stemning. Motivet er en vintergul-fiolett solnedgang over jernbaneskinnene i Halden. Dessverre var mobilkameraet mitt langt ifra godt nok til å fange motivet skikkelig. Grynete og undereksponert så det holder.

Originalen:

DSC00050 

Etter en runde innom photoshop:

DSC00050p

Det første jeg gjorde var å justere opp lysstyrken bittelitt. Jeg synes image -> adjustments -> levels er enklest å bruke for sånt.

Ellers har jeg kort og godt brukt filteret «distort» og lekt meg med innstillingene for frosted glass på selve bildet før jeg «monterte» det i rammen.. 

Utvendig har jeg på en tynn hvit ramme og så en sort ramme som er bredere nederst. Dette vil i de aller fleste tilfeller framheve motivet. Fargene som brukes på de to rammene må tilpasses bildet. Jeg hadde kanskje oppnådd et bedre resultat med en tynn, lys ramme som hentet farge fra ett av de lysere feltene i motivet.

Men, jeg synes ikke det ble så verst – utgangspunktet tatt i betraktning.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Lekestue i photoshop

  1. Britt Åse says:

    Sånt er moro! Er det ‘elements’ du bruker, eller har du fullversjonen?
    Og så lurer jeg på åssen du får til den ramma? Er det også PhotoShop?

  2. smgj says:

    Det er fullversjonen, ja. CS3. Men det finnes mange ulike plug-ins på nettet. Problemet er å vite når man skal bruke hva…

    Rammene er også laget i photoshop. Det enkleste er å «gjøre med bildet» først. Så lager man et tomt layer/lag under.
    Jeg øker så størrelsen på lerretet med så mange pixler som den hvite ramma skal være alle veier (jeg har brukt 2px på alle sider). Det underste laget fyller jeg med hvitt. Vips så har jeg hvit ramme. Den sorte lager jeg akkurat likt, men med flere pixler.

  3. oyhovoft says:

    Man kan si hva man vil om alternativer, men for meg finnes det ingenting som kan konkurrere med Photoshop. Heldigvis har jeg en deltidsjobb som gir meg lisens, for prisen er jo svært høy. Jeg liker å leke meg med bilder og programmet og kan bruke timevis foran skjermen bare med Photoshop.

Legg igjen en kommentar

