Dagsformsrapport og dykketur til Sekkefluene

Sleeten – i dag har jeg

  • sovet av meg gårsdagens julebord
  • dykket i en time – noe som medfører 30 min opprigging, ditto kjøring, ditto båttur, ca 1 time venting på at første dykkepulje skal komme opp igjen og 30 min båtur tilbake, ditto nedrigging, ditto tilbakekjøring og ditto skylling av utstyr og ev. dusjing = 5t 30 min – At jeg gidder 😀
  • boblet meg varm i karet
  • spist middag, enkel risgrøt i dag
  • hengt opp byens flotteste adventsstjerne

Og det var visst det.

Dykket var fint – blikkstille sjø og full båt, faktisk. Det er rett usedvanlig på denne tiden av året. Vi dykket på Sekkefluene. Kort sagt en stake i havområdet Sekken her mellom Hvaler og Strømstad. Kun tilgjengelig ved rolig sjø.

Bunnen er veldig variert der fra grov skjellsand til storsteinurer og fjellrygger. Dybden er også variert slik at de fleste kan få det dykket de ønsker seg der – enten man er sertifisert for 20, 30 eller mer. Så veldig mye spennende var det ikke å finne i dag. Vi så noen sjønelikk som dessverre var lukket, halvvoksne kamskjell (som dykker i svenske farvann får man ikke ta dem med opp – moralsk sett hadde det dessuten vært barnerov), de sedvanlige krabbene og litt småfisk. Husets Herre så også et par hummer som jeg overså.

Men kaldt, kaldt, kaldt var det. 10 grader i vannet og neglesprett i våthanskene. På vei opp til sikkerhetsstoppen etter 45 kalde minutter kom vi over dagens overraskelse; Limacia clavigera. Og ikke bare én (som man ofte finner på Sekkefluene om man har øynene med seg) – men omtrent i bøtter og spann. Både voksne individer og mange småbarn.

For uinnvidde er Limacia clavigera en liten gul og hvit nakensnegl. Den blir vanligvis 15-20mm. Den er registrert langs kysten til Senja i Troms. Her i Oslofjorden treffer vi på den ganske grunt. På rundt 5-10m dybde.

Denne arten livnærer seg i våre farvann først og fremst av mosedyret Electra pilosa (det hvite «nettet» på bladet er mosedyr) som danner kolonier på fingertareblader. Sneglen er hvit, med gule eller oransje tupper på hodetenktaklene, gjellene og de andre kroppsutvekstene.

Gjellene er de tre fjæraktige, sammenvokste, «frynsete» utvekstene bak på kroppen. To litt grovere, kjegleformede og større følehorn finnes på forenden.

Andre kjennetegn er at utvekstene fordeler seg langs kanten av sneglen,  og den har gule , lavere «vorter» mer midt på ryggen.

Til venstre her er et bilde som viser to individer av Limacia clavigera Electra pilosa – på fingertare.

Disse nakensneglene er forresten hermafroditter – tvekjønnede. Under parring vender de seg annføtes (hode mot fot) mot hverandre slik at begge har høyre side mot den andre sneglen. Og så utveksler de sæd. Begge blir altså befruktet samtidig og kan så legge eggene på hver sin kant. Selvbefruktning kan visstnok forekomme, men sjeldent.

Eggene ser forskjellige ut fra art til art. Denne arten legger eggene i hvite «melisspiraler» – ofte på stein eller rett på fingertaren.

Nakensneglejakt er gøy, og noe å tilbringe tiden på sikkerhetsstoppen med. Å fotografere flest mulige forskjellige arter er en morsom hobby som krever (i tillegg til dykking og kamera) et våkent øye for små detaljer. Man bør også lære seg litt om levested og føden de ulike artene foretrekker – det gjør det mye lettere å lete på riktig plass. Dermed anbefales en god referansebok – for nybegynneren er Dyrelivet i Havet av Frank Emil Moen og Erling Svendsen (førstnevnte er forfatter, marinebiolog og også dykker – en kombinasjon som ikke er så vanlig som den burde være, og sistnevnte er fotograf) .

Bildene er hentet fra albumet til Husets Herre. De fleste nakensneglebildene finnes fra slutten av august 2008 og utover.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Dagsformsrapport og dykketur til Sekkefluene

  1. rita says:

    Imponert over kunnskapsnivået! Du får dykking til å høres usedvanlig gøy ut 🙂

    Og ja – den advents-stjerna var virkelig flott. Hvor har du fått kloa i den?

  2. smgj says:

    Adventssjerna er svensk den. Fra svensk fabrikk – husker ikke navnet her jeg sitter på jobb – og kjøpt i sverige.
    Ellers er det vel helst sånn at man lærer seg litt om det man synes er spennende. Disse sneglene er forøvrig MYE mer sympatiske enn de som frekventerer hagen. 😉

  3. Berit says:

    Bortimot nusselige, vil jeg si.
    Jeg prøver omvende alle mine sunnmørssnegler til å like saltvann. Det går dårlig for sneglene, men det er bra for hagen og meg, hehe!

  4. smgj says:

    Hahaha – kanskje vi skulle tvangskonvertere landsneglene. De ville muligens bli penere også. 😀

  5. Mari Anne says:

    Jeg har dykket en gang og det var i svømmebasseng og kun for å bevise at jeg var i stand til å redde en dukke på bunnen. Jeg overlevde, men lovet meg selv at det der gjør jeg aldri igjen. Skal innrømme at du viser bilder «fra en helt annen verden» og jeg skjønner at jeg går glipp av mye. Det hjelper ikke. Bare tanken på vann over hodet er ikke til å holde ut. Også midt på vinteren da gitt. Flotteste julestjerne jeg har sett!

  6. smgj says:

    Det er noe annet å ha med seg luft ned enn å fridykke. Det er noe annet i havet enn i basseng. Og … det er i høy grad en tilvenning – som det ikke er umulig at jeg kommer til å skrive et innlegg om seinere. Det er ikke noe naturlig ved det, men en mulighet til å «besøke en annen verden».

  7. Lothiane says:

    Så fint å lese om dykkingen. Jeg dykket en gang i tida… lenge siden nå, må være over 15 år siden. En fin hobby, men innmari tidkrevende og slitsom også, med reising, rigging etc. som du beskriver så godt. 🙂

Legg igjen en kommentar

