Honningkakeforsøk – del II.

For de som husker Honningkakeforsøk – del I så ble resultatet godt, men noe mer tørt en jeg forventet og ønsket. Så i dag er ny oppskrift under utprøving. Denne er hentet fra honningcentralen.

  • 4 stk. skilte egg
  • 325 gr honning (jeg tok et glass på 350gr)
  • 165 gr smeltet og nedkjølt smør
  • 1 1/2 ts malt nellik
  • 1 1/2 ts malt kanel
  • 1 1/2 ts malt pomerans
  • 1 1/2 ts malt ingefær
  • 1  1/2 ts bakepulver
  • 165 gr hvetemel
  • 125 gr rugmel
  • 2 dl rømme (lettrømme her i huset)
  • Jeg smeltet smør og honning sammen. Kjølte det ned noe slik at jeg ikke får eggerøre i neste punkt. Tilsatte eggeplommene og vispet til det skummet. Rørte så inn rømmen. Jeg laget en blanding av alt det tørre og siktet i under forsiktig omrøring. Til slutt vispet jeg eggehvitene til skumtopper og rørte dem forsiktig inn.

    Helte røra i to brødformer kledt med bakepapir. Igjen er 160 grader i 40 minutter fin tid.

    –0oOo0–

    Denne gangen brukte jeg honning fra naboen. «Lynghonning» produsert på hans egne epleblomster – og – noe seinere i sesongen – mine dahliaer. 👿 Den ser bedre ut og smaker bedre enn den famøse flytende lynghonningen fra forrige forsøk.

    Førsteinntrykk: Konsistensen er mye riktigere enn forrige forsøk. Saftig og luftig på samme tid. MEN. Den falt litt sammen etter at jeg tok den ut av ovnen. Og den er faktisk litt for lite søt? Problemet kan nok avhjelpes med glasur og kanskje 5 min til i ovnen.

    –0oOo0–

    Så igjen til noe helt annet… Det er like moro hver gang man har ny katt og den første nysnøen faller. Her har vi blitt tilgodesett med en knapp cm etter at jeg kom hjem. Nitrox har vært svingdørskatt siden da. 10 min ute, vilkatt og så banke på ruta på verandadøra for å kommen inn. 5 min inne og så et farlig jammer for å komme ut igjen. Repetér ad infinitum/galskap.

    Om smgj
    Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

    6 Responses to Honningkakeforsøk – del II.

    1. Mokki says:

      Svingdørskatt! *fnis* Meget god betegnelse på det. Sånn saftig god honningkake som de har på martnan i Trøndelag er veldig godt. Men jeg har aldri prøvd å bake det selv.

      Jeg synes norsk honning er kjip – sånn «hvit» greie fra Honningsentralen har en fæl bismak (pun intended!). Den honningen jeg har kjøpt i Hellas derimot – yum! På tjukk matyoghurt er det en delikatesse..

    2. potentilla says:

      Imponerende. Hvis jeg mislykkes med noe på kjøkkenet, og det gjør jeg, derfor er jeg ikke der, blir det aldrialdri repetert!
      Hilsen oppvaskeren.

    3. smgj says:

      Mokki – ja her i landet tror man liksom at bivoksen er like god som selve honningen… I Hellas slynger de den og selger det som to produkter…

      Potentilla – dette er et svært sjeldent utslag av en tålmodighet jeg vanligvis ikke innehar. Siden Husets Herre er på kurs kan jeg være i fred. Alle tilløp til påtvungen kjøkkentjeneste har hittil blitt parert med å helle ris i riskokeren uten å sette inn skåla eller mel i brødbakemaskina uten ditto. Heldigvis rakk jeg ikke å tilsette væske. Men fadesene har virket – slik at jeg har permanent fritak for middagskoking … 😉

    4. Kine says:

      Hehe, pusekatter og nysnø er gøy 🙂

    5. Anita says:

      Hehe, den svingdøra rekker ikke å gå en halv runde før My er inne igjen. Snøangst…. 😀

    6. Tilbaketråkk: Honningkakeforsøk - del III (The End) « Mellom himmelen og havet

    Legg igjen en kommentar

