Honningkakeforsøk – del III (The End)

Jeg gir meg ikke. Det SKAL bli seig honningkake til jul. (Se Honningkakeforsøk del I og del II.)

Jeg går ikke engang av veien for å bestikke selgere på Youngstorvet for å få oppskriften «som egentlig er hemmelig» heller. 😉 (Men honningen, og honningkaken, jeg «måtte» kjøpe for å få oppskriften var absolutt verdt prisen. Jeg anbefaler alle som er i nærheten å stikke innom. Både honning og kake er vel egnet som julegave. )

Vel, her kommer oppskriften – men så forandret at den ikke lenger er den samme. Det ville jo være ufint å publisere næringshemmeligheter. 😉

  • DSC000566 stk. egg
  • 2 stk. eggeplommer
  • 250 gr sukker 
  • 500 gr honning
  • 1 1/2 ts malt pomerans
  • 1 1/2 ts malt ingefær
  • 400 gr siktet hvetemel
  • 100 gr siktet rugmel
  • 3-4 ss appelsinmarmelade
  • Egg og eggeplommer vispes til eggedosis. Honningen varmes lett på svak varme til den er mulig å lokke ut av glasset. (Jeg bruker microen på tine-innstilling.) Honning og marmelade tilsettes eggedosisen. Alt det tørre blandes, siktes og røres forsiktig inn i eggedosisen.Dette fyller tre bakepapirkledte brødformer. Jeg kommer til å bruke tre like former neste gang – av normal brødformstørrelse. Stekes nederst i ovnen på 150 grader i ca 1 1/2 time. Det ble akkurat passe i min ovn, men forsøk med en stekepinne om den er ferdig. Den kan godt være litt fuktig i midten. Legg over bakepapir om den blir brun uten å være gjennomstekt. Avkjøles litt og hvelves på rist. La bakepapiret være på og legg over et klede.

    Denne smaksblandingen; pomerans, ingefær og marmelade er favoritten. Dette blir nok min honningkakeoppskrift. Det er verdt å merke seg at her trengs det en honning med ganske mye smak. En ren, dyr lynghonning eller en blandingshonning med bra aroma er å foretrekke. Jeg fant en skikkelig bra og billig honning på gamle Nordby kjøpesenter: Lindhagens Import Honung blandet av eikehonning og annen honning. 700g til under 50sek. Det er absolutt den billigste gode honningen jeg har funnet utenfor Hellas/Italia. Gjett om jeg var uspiselig fornøyd da.

    Nei – nå skal jeg pakke den siste julegaven for i dag. Da har jeg hele 2 stk igjen. Og kun ambisjoner om å vaske vinduene innvendig før jul. (Og å få Husets Herre til å ta kjøleskapet … ) Vaskedama kommer strategisk bittelillejuleaften. Joda – jeg har mye å være fornøyd med … selv om det p.t. går kule varmt på jobb.

    Om smgj
    Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

    7 Responses to Honningkakeforsøk – del III (The End)

    1. Berit says:

      Den ser og høres knallgod ut! Stor fare for plagiat!

    2. Mokki says:

      Farsken… og så jeg som trodde jeg var ferdig med å bake til jul… 😉 Pomerans får man på apotek?

    3. smgj says:

      Jeg fikk pomerans i sverige i krydderhyllen. Mulig du må på apoteket i norge…?

    4. potentilla says:

      For en innsatsvilje….
      Nå tar jeg meg en Sætre pepperkake 🙂

    5. Tilbaketråkk: Hva bruker man eggehviter til - nøttebunn, selvsagt « Mellom himmelen og havet

    6. Tilbaketråkk: Helhjertet selvskryt « Mellom himmelen og havet

    7. Tilbaketråkk: Helbredende honning | Barn av Naturen

    Legg igjen en kommentar

