Bare vaser – glassklart

Inspirert av Anne på Moseplassen sitt innlegg om sine vaser tar jeg også opp tråden.

Jeg er glad i blomster – og har plukket dem siden jeg var gammel nok til å gå. Mamma ga meg ikke lov til å plukke fritt i hagen (hvorfor det, mon tro??? 😉 ) så det ble mange melkeglass med markblomster. Nå er jeg gammel nok til å ha egen hage – og etter hvert har det blitt såpass frodig at jeg ser meg «råd» til å ta inn blomster derifra også – uten at jeg har sluttet helt med markblomstene.

Ulike blomster i ulike størrelser og typer krever forskjellige vaser. Et problem med vasene man finner i utsalg nå er at de er tilpasset kjøpebuketten. Kjøpebuketten har typisk stilker på 30-40 cm. Det er det lite av hageblomstene som har og enda færre av markblomstene. Jeg går med en samler innestengt i meg. Hadde jeg ikke holdt han innestengt hadde skapene mine vært overfyllt av vaser fra bruktbutikkene. Der finnes det nemlig bra utvalg i markblomstvaser. Og selv om melkeglass er finfine er det artig med en vase da. 🙂

Først ut – de store glassvasene:

glassvaser1

Dette er det jeg kaller kjøpebukettvaser. De er ca 20 cm høye. Den første (fra venstre) er fin til 2-3 pakker tulipaner. Det må minst 14 store tulipaner til, eller 21 små. Men jeg koster på meg det et par ganger utover våren. Den er flott full.

De andre to er nokså like og jeg bruker dem stort sett til roser eller andre kjøpebuketter. Og siden de er tunge i bunnen tilsetter jeg ofte kvist i bukettene.

Dette er gode basisvaser i skapet, men det er ikke de mest spennende. Kjøpebukettvaser er kjekt å ha, men er ikke de som inspirerer meg mest.

Dernest – de mellomstore:

glassvaser2

Den første her er en skikkelig billig pressglassvase. En av de første jeg fikk, engang i tenårene, av en venninne. Den har en flott fasong og er litt mindre enn de forrige vasene, noe som gjør at den egner seg flott til hagebuketter. Ridderspore og lupiner er flotte i denne.

Vase to – hjertevasen(ja, det er en «sylinder i hjerteform» selv om det er vanskelig å se) har jeg fått av ett av tantebarna mine. Opprinnelig hadde den et rødt hjerte i bunnen, men det tålte ikke vask. 😀 Vasen er litt vanskelig å ha med å gjøre siden den klemmer blomstene sammen, men av og til er den den eneste som viser seg å fungere til det jeg har plukket. Jeg forstår meg  ikke helt på vasedynamikken i denne, men konstaterer at den er ibruk iallfall 2-3 ganger i sesongen. Oftere enn mange av de andre.

Så kommer tulipanvasen. Rent bortsett fra at den er i korsteste laget til tulipaner. Nå bruker jeg den helst til større blandingsbuketter fra hagen. Den siste dahliabuketten før høstfrosten kommer går i denne. Da er stilkene korte og blomstene må få støtte.

Kulevasen er nok den vanskeligste vasen jeg viser fram i dag. Den har jeg virkelig ikke funnet ut av. Fasongen er fin og jeg ser for meg «japanske» dekorasjoner i den, men får det ikke til … Ender som regel opp med å gi opp og sette den tilbake i skapet, eller å putte telys i den.

De små glassvasene:

glassvaser3

De første (to) «vasene»  her har jeg fire stk. av. Det er hvitvinsglass som var så tynne i godset at de fikk små skår bare man så hardt på dem. Vel, jeg griner ikke. De er de fineste jeg har til festborddekorasjoner. Akkurat lave nok til å føre en samtale uanstrengt over.

Her er et bilde fra borddekkingen til høstfesten. I tillegg er de også flotte til de fleste små hageblomster – uovertruffne til erteblomster – og til forsommerens liljekonvallbuketter.

Neste vase er mer interessant. Det er arvegods som min far arvet fra sine foreldre og en selvskreven irisvase. En -to stilker iris sibirica i ulik høyde og et langt irisblad som bøyer seg ut av vasen er favorittarrangementet. En vase med smalt bruksområde, synes jeg, men like fullt en jeg holder veldig av. På tross av at tidens tann har chippet den i kanten.

De to siste vasene er på våren hvitveisvasene mine og på høysommeren, høsten bruker jeg dem til buskrosene. Rugosa, pimperneller og skjærsmin har korte stilker og én -to roser er nok i disse små.

Det tror jeg er nok vasing for i dag. Jeg er den lykkelige eier vaser nok til noen innslag til. 😀 Spørsmålet er bare om noen vil lese dem?

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Bare vaser – glassklart

  1. Berit says:

    Jatakk, gjerne mer vaser! Se på det som en oppdragergjerning. Jeg er ikke fornøyd med en eneste av mine, og ender som regel opp med syltetøykrukker eller kjøkkenglass.

  2. Tilbaketråkk: Bare vaser - de minnerike « Mellom himmelen og havet

  3. så morsomt at du også presenterte vaser 🙂 Dette har gått meg helt forbi før nå, men nå har jeg kost meg med begge vasepostene dine.

    Fine ting da, og spesielt artig å få høre historiene bak sånn.

  4. Tilbaketråkk: 20 tulipaner, pors og blåbærris « Mellom himmelen og havet

  5. Tilbaketråkk: Bare vaser - glass også i farger « Mellom himmelen og havet

  6. Tilbaketråkk: Våryr shopping m.m. « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

