Bare vaser – de minnerike

Først en liten situasjonsrapport: Jula er på skinner. I dag fikk jeg svenskehandlet mens Husets Herre tok seg en dukkert. Jeg har fått lakkert ferdig skapet (og de tingene som fikk et strøk eller tre i samme slengen), terrorisert Husets Herre til kjøleskaps-, kjøkkenvifte- og stekovnsvask, selv vasket kjøkkenskaptoppene. Vaskemaskina putrer i kjelleren og jeg fyller og tømmer den og spraymaler potteskjulerer med jevne mellomrom. (Elfenbenshvite potteskjulere er fint – i sær i ulike fasonger, synes jeg.) Så strengt tatt gjenstår vel vaskedamebesøk, julepynting og siste handlerunde. Det er akkurat passe, tenker jeg. Nok vas – over til vasene.

Siden et overveldende flertall har en mening som sammenfaller med min – så hører jeg etter og presenterer flere. 😉

Mammas finvase:

minner0

Dette er arvegods. Den er bare 7,5cm høy. Det er en glasert terakottavase (det vet jeg fordi den har fått en liten chip i kanten.. 😦 ) i klassisk fasong med gulldekor. Glasuren er dyp marineblå/sort? Den har ingen kjennetegn. Men jeg vet at mamma var veldig glad i den og at den sto på gardinhylla fordi hun var redd for den. Tror hun engang fortalte at det var en bryllupsgave som hun og pappa fikk da de giftet seg. Jeg kan ikke huske at den noen gang var i bruk.

Nå står den dessverre i et skap her hos meg, men jeg skal bruke den til våren. Størrelsen er fin til hvitveis litt seinere i sesongen når de er store, og til tidlige, små liljekonvaller.

Seinere kommer jeg nok til å bruke den til duftbombene. Én og én rugosablomst.

Loppis og mer arvegods i skjønn forening:

minner1 minner2
Loppisfunn med violmønster.
Sausskål, ca 15 cm i diameter
Oppsatsdings t.v. Jeg bruker
den sammen med loppisskåla.

Skåla kjøpte jeg på loppemarked. Som så mye annet er også den chippet liitt i kanten. Men jeg liker den selv om den ikke er perfekt. Hvor mye er vel det, når det gås etter i sømmene. Inni den bruker jeg en arvet oppsatsdings. Den fungerer best på blomster med ganske stive stilker. Mamma brukte den til storblomstret krokus, med en mindre skål. Jeg har ikke blitt helt enig med den. Blomstene må ha lengre stilker for den skåla der og oppsatsene har en tendens til å bli tette og overdådige – viktorianske – med den. Dessverre sjelden i bruk.

De såre minnene:

Mamma var krigsbarn. Hun var 7 år da krigen brøt ut. Mormor var mye yngre enn morfar, som var enkemann da de ble gift. Jeg kjenner ikke mye til historien, men det jeg har fått høre antyder vel at det var et – til dels – fornuftsekteskap mellom en eldre, velmenende mann og en yngre, psykisk ustabil kvinne. Mormor var ikke hjemme under krigsutbruddet og i ettertid har jeg forstått at hun nok var innlagt da. Iallfall vokste mamma opp på flukt, med morfar i all hovedsak som eneforsørger. Den 20. april i 1940 – på Hitlers 51årsdag – ble Namsos bombet. Blant de 207 husene som brant var mormor og morfars.

Dette er de eneste hele tingene mamma og morfar fant da de kom tilbake og lette gjennom ruinene.

minner3

Dette er gjenstander som det er vanskelig å sette «på stas» siden de har fått så hard medfart. Heller ikke mamma brukte dem. På grunn av historikken så er det uaktuelt for meg å kvitte meg med dem. Så jeg forsøker å bruke dem som vaser i stedet for å ha dem som helårs skapfyll.

(Fra venstre) Først en krusvase i «antikk gresk» stil. Før gjentatt vask var den malt i terrakottagult med mønster i mørkere brunt og sort. Siden den ikke holder vann er den dessverre ubrukelig til det opprinnelige formålet.

Dernest er det en penkopp. Jeg har ikke hørt noen bakgrunnshistorie for denne, men jeg regner med den sjelden var i bruk. Ikke noe merke i bunnen, dessverre. Den har fått en sprekk og mistet en av pynteblomstene langs «midjen». Dog – den har hvitveisstørrelse. 😉

Tredje ut er den «japanske» vasen. Om dere ser nøye etter har den en rundkinnet geisha som motiv. På baksiden er det en landskapsscene. Denne har noe merking under. Et stort tegn som ser ut som et fjell med en tunnell inni og to mindre, japanske? Det hadde vært gøy å få denne vurdert for å få vite opprinnelsen. Som vase er denne fullt ut brukelig. Fin størrelse med sine 8 cm. Den er noe tranghalset så slanke, langstenglede blomster er vakrest her. f.eks heuchera-blomster, kamille og litt grønt.

Både denne og neste har ødelagt glasur som følge av varmen i brannen. Sotet har brent inn i glasuren. Det vises spesielt godt på fløtemuggen. Det er synd siden den har en forseggjort form med et lite vinløvrelieff langs kanten øverst, og tre små bein med prikkrelieff og «draperier» mellom. Rosedekoren har nok vært pen før sotet brente fast. Denne er også i hvitveisstørrelse. Det må plukkes mye hvitveis …

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Bare vaser – de minnerike

  1. Lineca says:

    Artige vase innlegg. Aldri tenkt over vasene mine jeg, men det er mye familie historie i dem ja. Dog ikke så heftig som din. Det r plent umulig å kaste noe som har slik familie historie med seg. Jeg får det i alle fall ikke til.. nååå ja bortsett fra Centaureaene da. De drepte jeg til syvende og sist. Men så får jo de såpass mye meldugg at de ikke er noe å ha i vaser heller da.

    Jeg hadde for få «hvitveis2 vaser så jeg handlet sukkerskål og fløtemugge på «loppi» i byen. De er fine til småruskblomster og fløte til mormors kaffe når hun er på besøk. Bilde av dem sees i overskriften min.

    Og til slutt. Riktig god jul. Kjempeklem=)9

  2. Villrose says:

    Flott at du deler fascinerende vaser med spennende historie med oss.
    Verd å ta vare på!

  3. taleia says:

    Serverer du dette, da kommer jeg på kake! Ønsker dere en finfin jul.

  4. smgj says:

    God jul til deg også taleia. Jeg antar du mente å legge kommentaren inn på neste post? Jeg får ikke flytta den. Men si ifra når du kommer så skal jeg stille opp med kake. 😉

Legg igjen en kommentar

