Hva bruker man eggehviter til – nøttebunn, selvsagt

Etter å ha bakt honningkake (igjen, ja) så har jeg fire eggehviter til overs. Da kan man enten fryse eggehvitene og håpe at man husker dem når man trenger dem … eller spørre google hva man kan bruke fire eggehviter til.

Blant svarene som kom var nøttebunn – noe både jeg og Husets Herre liker veldig godt. Og etter litt søking fant jeg ut at nøttebunn godt kan fryses også. Så da var saken «biff» – eller rettere sagt «kake». Det er verdt å huske at samme oppskrift kan brukes på mandelbunn.

  • kake4 stk. eggehviter 
  • 150 gr hasselnøtter
  • 150 gr melis
  • Eggehvitene piskes til myke topper i en gullende ren bolle (bollen må være tørr og fettfri for at eggehvitene skal skumme skikkelig).

    Hakk hasselnøttene til de er passe grove etter din smak i ei matmølle, tilsett melisen og la den kjøre med i matmølla litt mot slutten for god blanding. Skjær det tørre inn i eggehvitene. (Alternativt kan melisen piskes sammen med eggehvitene og de hakkede nøttene skjæres inn til slutt.)

    Uansett – jo mer stivvispede eggehviter, jo luftigere kake. Jeg synes halvluftig gir det beste resultatet. Denne massen flyter lite ut i formen så glatt den godt før steking for å unngå berg-og-dalbane-kake.

    Massen stekes i smurt form 22-24 cm i diameter, ved 160 °C i 30-35 minutter. Den skal avkjøles i formen. Dersom den er vanskelig å få ut kan det lønne seg å sette den i frysen en stund. Jeg unngår hele problemet ved å bruke bakepapir inni formen.

    Dette er den eneste kaken jeg vet om som er raskere å lage enn den tiden det tar å vaske opp utstyret man bruker etterpå – og det er ikke fordi det er mye man trenger å bruke (matmølle og en god visper – jeg bruker en kenwood).

    Nøttebunn kan brukes til så mangt; suksessterte, dajmkake eller noe annet. Jeg lurer på om jeg ikke skal lage noe med multer ved siden av … Multeparfait eller multefromasj på nøttebunn med varm multesaus med en skvett Lapponia Lakka i tror jeg kan være godt.

    Om smgj
    Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

    11 Responses to Hva bruker man eggehviter til – nøttebunn, selvsagt

    1. hildeG says:

      Det høres aldeles vidunderlig ut, ja…(bare si fra når jeg skal komme til kaffe og kake, hehe)
      Voldsomt så vitenskapelig du går til verks med disse honningkakene? Jeg har aldri vært noe særlig glad i det – men hvis du vil kan jeg gjerne sende deg den oppskriften som står i min kokebok med tradisjonsmat fra Hedmarken (det meste jeg har laga fra den boka er blitt veldig godt)

    2. hildeG says:

      PS
      Oppskriften er ikke så ulik din «endelige»:
      400g sukker
      8 egg
      500 g honning
      500 g hvetemel
      2 ts ingefær
      1 ts nellik
      1/2 ts pepper
      pomeransskall
      1 ts bakepulver

      stekes ved 160-170 grader i ca 1 time

      Skill eggene og visp eggedosis av eggeplommer og sukker. TIlsett lunken honning. Bland mel, krydder og bakepulver og rør dette inn i eggedosisen. Visp hvitene stive og rør dem forsiktig inn i deigen. Fyll i smurte former, ca 3/4 fulle. Stekes på nederste rille.

      Det anbefales å bruke årets honning, og kaka får en rikere smak om den bakes i god tid før jul og oppbevares kjølig.
      Står det…

    3. smgj says:

      Hehe – har jeg virkelig eksperimentert meg nesten helt fram til hedemarkshonningkake? Den siste batchen er bakt på type 3 – siden jeg ble fornøyd med den og det fort ble tomt.
      Hele poenget mitt var å finne fram til noe spiselig som også tåler postgang. Og siden jeg baker maks fire ganger årlig så krever det en del trening å finne en bra oppskrift.

    4. Elsa says:

      Jeg bruker ca 1/2 ts salt i når jeg skal stivpiske eggehviter.Et råd jeg fikk av min gamle tante.

    5. potentilla says:

      Stuck med kokosmakroner, jeg….

    6. smgj says:

      Elsa: ja, det er en av flere metoder å sikre luftigheten på. Maizenna er et annet alternativ.

      Potentilla: Husets Herre liker ikke kokos – Bounty er en sjokolade jeg får ha i fred. Så jeg får være snill. Delte kalorier er færre kalorier. 😉

    7. hildeG says:

      Kokosmakroner trenger ikke jeg å bake, da jeg har fått noen av selveste biskopen, og de er gode i følge mine døtre som har tjuvsmakt. Honningkake blir det heller ikke – nå gidder jeg ikke bake mer enn brød…loff og rugbrød med valnøtter og evt oliven skal til på første juledagsbordet

    8. smgj says:

      Vi reiser bort første dag jul, vi – så det er ikke store julematen vi har behov for. I stedet ser jeg fram til japansk sushi og nydelig tempura på en restaurant på kypros. Jeg har gledet meg et halvt år til å gjenbesøke den. 😀
      Men jeg skal ta med en god bit honningkake til svigers.

    9. Mokki says:

      Sånn nøttebunn er en finfin ting å ha i frysen – en pk krem, noen hermetiske pærer og sjokoladesaus eller revet\hakket sjokolade til å ha på toppen og du har en lettvint festkake å sette på bordet!

    10. smgj says:

      Mokki: just precis!

    11. Britt Åse says:

      Håh! det multeopplegget ditt hørtes godt ut, gitt 🙂
      God-jul-klem kommer herved over ‘luften’ !

    Legg igjen en kommentar

