Fiiine freesia – og en sta hagegal

freesia1I hin hårda dager på våren 2007 var Husets Herre og Hagedykkerinnen på RyanAir-«vi vil bort en tur»-reise til Newquay i Cornwall. Der fant jeg noen freesia-knoller på salg, to pakker lilla og en pakke hvite om jeg minnes riktig.freesia2

Sommeren 2007 tilbrakte de i krukke i solveggen siden jeg hadde lest at varm og tørr jord var tingen. De blomstret pent og gledet meg – selv om fargene som dere kan se, ikke helt stemte med «kartet. Siden de var en slik suksess tok jeg opp knollene på høsten og lagret dem i en papirpose sammen med dahliaene i den kjøligste delen av kjelleren.

 

freesia3Sommeren 2008 kan best oppsummeres via denne tråden fra hagegal.  Kort sagt: Jeg oppdaget at enkelte sørafrikanske knoller skal ha varm dvale og «trigges» i vekst av kjølig vær. Deriblant freesia.

Den kjølige vinterlagringen min ga meg ved hjelp av en kjølig sommer litt bladverk i potta i august.

DSC00065

Sta som jeg som kjent er, tok jeg hele potta ned på planterommet da seinhøst og vinter banket på døren. Og etter ujevne lusbehandlinger og gjødsel kvitterer de sannerlig med blomster. Det gjelder virkelig å ikke gi seg. Jeg har nå en egendyrket kvist freesia som står og dufter på bordet foran meg… 😀 

DSC00066

Den er sannerlig så flott, og jeg er så kry av den, at dere tåler et bilde til.  Især siden jeg ikke får «lagt ved» duften.

Så kan vel de fleste tenke seg at disse knollene skal få kose seg på varmekablene på badegolvet etter blomstring denne vinteren.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Fiiine freesia – og en sta hagegal

  1. Berit says:

    Skam få den som gir seg!
    (Og duften er lagra i den medfødte harddisken, mmmm!)
    Hagedykkerinne var forresten en sveisen tittel. Får noen assosiasjoner til rumpa og fotsålene i hypertufa som noen presenterte på forumet for noen år sia, hehe!

  2. smgj says:

    Det er nok Britt Åse/hagen på hytta som får «skylden» for tituleringen. Men for all del – jeg dykker gjerne i hagen også. 😉

  3. hajal says:

    Freesiaduft – mmmmm…. nyt den mens du har den – få dufter kan måle seg med den!
    Så det er slik vi skal oppbevare Freedsia i dvaletida ja – på varmekablar på badgolvet.
    Spørs om det vert eit nytt forsøk med freesia til våren då? – Kansje for DEN dufta……

  4. smgj says:

    hajal – de du kjøper i pose er «preparerte»(= «stekt»). Det er neste år utfordringen kommer… 😀

    Men en så varm og tørrish jord som du kan få til er nok uansett tingen. Det er en av mine favorittblomster, så her blir den nok forsøkt flere ganger uansett sommer.

  5. Britt Åse says:

    Ah – så nydelig. Du er flink og tålmodig!

  6. smgj says:

    Øh … nei. «Sta» er rette ord.

  7. Tilbaketråkk: Høsthaging – del IV « Mellom himmelen og havet

  8. Tilbaketråkk: Den som ler sist … er en freesia « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

