Bare vaser – glass også i farger

Neste innslag i serien om skapfyllet mitt. Denne gangen tar jeg for meg vaser i farget glass. Noe må man jo sortere på. 😉

De eksklusive svenskene:

fargede-vaser-2

Den midterste vasen er en Orrefors. Bildet yter den dessverre ikke rettferdighet. Den er spesiell av flere årsaker. Blant annet fordi den i mine øyne er meget vakker i seg selv (jeg er meget svak for jugend-inspirerte linjer),  og i tillegg er den en bryllupsgave. gre

Vasemessig har den fin fasong, men er stor. Det eneste jeg dyrker som passer i den er storhjortetrøst. Skikkelig høye tulipaner (som man sjelden ser da blomsterdyrkerne ikke lar løkene bli store nok) kan også fungere i denne. Jeg jukser av og til gjennom å bygge den opp inni. Men den er flottest med en generøs mengde gladioler. Det skjer maks én gang i sesongen.

De andre to vasene er arvegods etter foreldrene mine. Jeg kjenner ikke til historien, men jeg liker dem veldig godt. De er merket med «SKRUF»  fra Skruf Glasbruk. Den lille til venstre er flott til enkeltblomster, eller grasiøse blomster med tynne stengler, mens den større ytterst til høyre har veldig fin «hagebukettstørrelse». Disse er jevnlig i bruk gjennom hele sesongen.

De litt mindre eksklusive:

fargede-vaser-1

Vase 1 og 2 fra venstre er også svensk design. Mange vil kjenne dem igjen som IKEAvare. Det stemmer. Begge brukes gjennom hele irissesongen. Den minste bruker jeg også til freesia som er en av favorittblomstene.

Reagensrøret er morsont, men jeg sliter litt med hvilke blomster som kler den stive, nesten grafiske utformingen. I dag står det foran meg med et grønt blad fra grønnrenner-potteplanten og en stilk freesia fra kjelleren.

Vase nr 4 gir meg samme problem. Dette er også en barndomsgave fra en klassevenninne på barne- og ungdomsskolen. Den er morsom og dekorativ, men jeg synes som regel at den tar seg best ut uten blomst. Kanskje 2-3 løvetenner kunne være noe? Jeg tror kanskje gerbera/løvetann er «stramt nok» til å hamle opp med den rigide formen.

Den siste vasen er en avskjedsgave fra en tidligere arbeidsgiver. Den er som oftest litt for stor til hverdagshagebukettene, men til «fint», når jeg er rausere med blomstene bruker jeg den. Fin tulipanstørrelse, i sær sammen med kvister. Men siden jeg har en forkjærlighet for vaser med nøytrale farger blir den ofte oversett til fordel for en av de glassklare. Det er litt synd for denne har bedre størrelse og fortjener å komme fram oftere.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Bare vaser – glass også i farger

  1. Miamaria says:

    Så flott med så mange forskjelige vaser! (Og så mange fine!) Jeg sliter alltid med å finne vase som passer når jeg plukker eller får en bukett.

  2. oline says:

    Det begynner å ane meg at du har atskillig flere skap enn jeg har i mitt lille Oslo-bo. Hva mer har du gjemt i dine lukker?

  3. smgj says:

    Jeg har vel nok til en post eller to til. Jeg lover – de aller fleste får plass i ett rom i ett skap – 60*60cm. Vaser er viktige for blomstergleden synes jeg.

  4. Tilbaketråkk: Våryr shopping m.m. « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

