Dagens rett: spaghettigresskarlasagne

vin Ingredienser

Til ventingen mens resten lages: 
hvitvin
domino
nachos fra pose & guacamole fra boks

Til lasagnen:
* kyllingkjøttdeig
* tacokrydderblanding
* tomatsaus (dolmio eller noe hjemmelaget?)
* champingnon (ev. løk)
* spaghettigresskar
* smør (ev. fløte)
* salt og pepper
* ost til gratinering
* lasagneplater (gjerne med spinat)

Først får vi gresskaret i ovnen. Vi baker det i en form på 200 grader etter å ha stukket noen hull i toppen med gaffel. Det tar ca 40 min før det er ferdig.

Mens gresskaret baker steker vi kjøttdeig i panne med tacokrydder. Vi skiver opp soppen og ev. løk og steker sammen med kjøttdeigen. Til slutt tilsetter vi tomatsausen og lar det hele putre litt og så avkjøles.

Den resterende tiden til gresskaret er ferdig tilbringes med ventevin, ventedomino og ventenachos med guacamole. You get the point.

domino Når gresskaret er ferdig setter vi bort guacamolen og eventuelle nachoschips før vi tar gresskaret ut og deler det. Med en skje fjerner vi sentrum som uansett består av 90% frø. Resten skraper vi ut av skinnet og over i en bolle. Det ser ut som spaghetti. Vi smaker til med smør/fløte og salt og pepper til en god mos. Dette blir den «hvite sausen» til lasagnen.

Start i bunnen av formen med kjøttsaus og legg lagvis oppover med pastaplater mellom lagene. Avslutt med et lag med kjøttsaus toppet med ost.

Sett formen i ovnen på 200-220 grader til osten er gylden.

Mens man venter rekker man å dekke bordet, et glass vin til og en eller to omganger til med domino.  🙂

Enjoy!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Dagens rett: spaghettigresskarlasagne

  1. solfrid says:

    Høres godt ut – kos dere!

  2. oyhovoft says:

    Spennende rett; takker for tipset. 😀

    Når det gjelder domino, derimot, måtte jeg vært overstadig beruset før jeg kunne latt meg engasjere av det. 😆

  3. solfrid says:

    Skjønner ikke bæret av Domino; vil tro at det er gøy i fylla – som vil si noen flasker med vin.

  4. Britt Åse says:

    Genial ventestil 😀 Men du, kan du lære meg Domino, tror du? Eller, finnes regler på nettet? Jeg har i all min tid eid en eske med dominobrikker (leketøy da jeg var liten), men har aldri lært å spille det.

    Veldig koselig å høre om at dere koser dere!

  5. vivi says:

    Dette hørtes virkelig godt ut.

  6. smgj says:

    BÅ – her er domino basic. http://www.domino-games.com/domino-rules/domino-basics.html Vi spiller «draw» med 6 brikker hver initielt. Istedet for å starte med dobbel 6 starter vi med en vilkårlig brikke fra bordet. Vi spiller draw uten grense. DVS at om en spiller ikke kan legge må han trekke til han får noe å legge.
    Når én har lagt sin siste brikke eller ingen kan legge mer teller hver spiller opp sine poeng. Vi spiller vanligvis til taperen når f.eks 100 poeng.
    Domino og reisebackgammon er fint å putte i sekken på reiser. Kan spilles på et flybord (sålenge det ikke er turbulens).

  7. tror aldri jeg har spilt domino, alltid brukt brikkene til å lage sånne rekker som faller (hva heter nå det da?)

    Det ligger en utfordring til deg på bloggen min 🙂

  8. Miamaria says:

    Heia, jeg har slengt en utfordring videre til deg, se min hagedagblogg. 🙂

Legg igjen en kommentar

