Lever såvidt – statusrapport

Jeg lever såvidt. Travelt på jobb, nyttårsforsetter om å gå våren i møte med noen kilo mindre (der var det sagt – det forplikter!) og en murrende musearm begrenser utenomjobblig pc-aktivitet og fritid kraftig.

Så her kommer en kort statusrapport:

februar-001 Blåbærlynget jeg tok inn for 17. januar er nå igang med å overleve sin tredje bukett tulipaner siden da. Denne gangen hvite – som matcher blåbærlyngblomstrene(!)Jeg kommer nok til å fortsette å fylle på. Synes det er skikkelig hyggelig å ha dem på denne mørke tiden av året.
Hippeastrumsesongen er ennå ikke over. Vinterens tregeste er Bingo som slo ut i dag. Men den var verdt å vente på – den er flott. Og under over alle undre – to av de «hjemmeavlede» kommer med knopp i kjelleren. 😀

(Dårlig bilde av en fin hipp er bedre enn intet bilde. Undertegnede liker «pek og klikk»-, ikke «les og lær»-fotoapparat.)

bingo

Hagemessig begrenser aktiviteten seg til å plukke bjørkekvist fra plena på vei til komposten. Men jeg har begynt å bla i årets katalog fra Impecta. Som i fjor er det grønnsaksavdelingen som interesserer mest. Men forrige helgs avriming av fryseskapet avlørte nok hjemmelaget tomatsaus til å komme langt ut i sesongen. Så vi trenger definitivt ikke 20 tomatplanter i år …

Derimot tenker jeg så smått på å forsøke agurk siden sylteagurkkrukka holder på å bli tom (note to self – husk at agurkplantene må ha bøttene med bunnreservoar for å redusere spinnemiddproblemet og stå nærmest døra i drivhuset). Hjemmelaget sylteagurk med sukker, eddik og dill holder forøvrig i over to år i kjøleskap – ikke 2-3 mnd som det sto i oppskriftene jeg fant … 😀

Pastinakk, gresskar og persillerot er også høyaktuelt i følge kokken. Purre fungerte også fint i mindre mengder, men persille skal vi bare ha noen få av. Jeg vet ikke om jeg gidder å forsøke mais ett år til. De blir visst ikke modne for meg. Og kålen har jeg for mye kålsommerfugl til å orke.

Men det klarer seg med planleggingen lenge ennå. Jeg skal ikke så på en stund. Først skal jeg tenke på ferie.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Lever såvidt – statusrapport

  1. Villrose says:

    AU-da!
    God bedring.

  2. potentilla says:

    Hmmmm, skal jeg teste mine Snåsadameevner??
    Helt gratis uten garanti 😉 Hvis ikke, god bedring….

  3. Harryford says:

    Så forbaska irriterende da!!!

    Ja armene får henge ned, og du får spasere i skog og mark – blir vel med truger det da!!! God mosjon i alle fall! Og god bedring!

  4. Rekkehuset says:

    Tusen takk for skryt ang. Sylvi!
    Veldig ergelig med armen – ønsker deg riktig god bedring!
    Hjertelig hilsen Hanne.

Legg igjen en kommentar

