Fjerning av rødvinsflekk fra bomullsduk

Det var et hyggelig lag i helga som resulterte i et glass kirsebærvin på den hvite, heklede duken min i ren bomull – som jo IKKE trekker væske LIKSOM …

Så dermed blir det et husmortips herfra. Siden jeg er klokkefornøyd over resultatet.

Jeg trodde duken var tapt, men kastet den i badekaret i  lunka vann. Husket noe om at for varmt eller kaldt vann kunne fiksere flekker så det ble håndvarmt. Skylte så godt jeg kunne og gikk tilbake til selskapet mitt.

I dag var flekkene BLÅLILLA og dekket 1/5 av duken. Jeg så for meg farging som eneste alternativ, men bestemte meg for å forsøke syre som jeg vet har god virkning på bærflekker. (Syre løser fruktsyre og i husholdningen har man som regel to stykker tilgjengelig: sitron eller edikk.) Jeg startet med en god slump 35% edikk i karet og ble belønnet med at flekkene gikk fra blålilla til blekere rødrosa. Rørte og vasket litt og lot duken være der i et par timer.

Så skylte jeg godt. Fremdeles i lunket vann og gjentok med edikk rett på flekkene. Nå hadde flekkene blitt «nydelig» rosa, men ville ikke gi seg ytterligere. Jaja – skam få den som gir seg. I skapet hadde jeg Vanish Oxi Action Sofa og Tepper. Jeg har brukt den på tusjflekker tidligere, men den er sterk og dersom ikke underlaget er fargeekte kan den bleke. Vel, det var ikke noe problem her. Hvitt er hvitt (og ikke ROSA). Den skulle inneholde enzymer – noe som også skal være en fordel på bærflekker.

Sprut på og skrubb inn sto det. Etter en halvtimes jobb hadde flekkene bleknet til babyrosa og jeg øynet et lite håp. Jeg skyllet duken godt flere ganger i lunka vann. Fremdeles hadde jeg klorin i bakhånd. Denne ville jeg spare til sist fordi min erfaring er at det som ikke forsvinner med klorin iallfall blir fiksert … Men i kjelleren så jeg flasken med Bio Shout. Den er sjelden i bruk og jeg har ikke så overmåte bra erfaringer med den fra før. Men … i dag tenkte jeg «shit au» og tok en dl i ei bøtte og gnikka duken godt… Og under over alle undre – resten av flekken forsvant i løpet av 30 min. Tømte bøtta i vaskemaskina og vasket duken med Bio Shout på 60 grader.

Det jeg gjorde riktig:

  • Ikke lot flekken tørke.
  • Unngikk å fiksere flekken gjennom for varmt eller kaldt vann.
  • Brukte syre (riktig på fruktflekker).
  • Brukte enzymholdige vaskemidler (Både Vanish og Bio Shout).
  • Ventet med å maskinvaske til sist.

Dette var altså rødvin (fruktflekk) på hvit bomull. Hadde tøyet vært farget eller syntetisk må man sjekke/lese om vaskemidlet funger uten å ødelegge tøyet. Husk også at rekkefølge er alfa og omega – feil behandling først kan fiksere flekken i stedet for å fjerne. Ellers blir det mørkeblå syntetduk på neste fest. Ikke så pent, men mye mer vertinnevennlig … 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Fjerning av rødvinsflekk fra bomullsduk

  1. Alt godt says:

    Så bra! Mange gode råd her. Så kjekt at du er tilbake!

  2. Britt Åse says:

    Ja, flott 😀
    Håper musearmen har pipt fra seg.

  3. smgj says:

    Musearmen piper nok fremdeles, men én post i ny og ne går da nå iallfall.

  4. Berit says:

    Takker for tips! Både jeg, husstanden og gjester søler ustanselig. Hvite duker er som du sier ikke så dumt, de tåler i alle fall flekkfjerning.

  5. Anita says:

    Lurt! Takk skal du ha – godt å «se» deg igjen.

Legg igjen en kommentar

