Vår – ringtrost og flått

Det er gøy når det kommer fremmede på besøk i hagen. Hittil i vår har jeg observert stillits, bjørkefink og ringtrost. Gårsdagens nye bekjentskap var altså ringtrosten. En ny fugl for meg, og det tok en del detektivarbeid å finne ut hva det var. «Hvitt bryst» + fugl ga meg veldig mange fossekalltreff. Og i et lite svakt øyeblikk lurte jeg nesten på om det kunne være det. Men det er langt fra rennende vann hos oss.

Hageonna er nesten ferdig. Et bed gjenstår og det jeg måtte orke av utkjøring av kompost. Og sikkert som banken – jeg får flått. To stykker hittil. Heldigvis er det bare små nymfer som jeg har klart å ta rimelig raskt – iallfall innenfor et døgn. Og da skal sjansen for bakteriesmitte (borreliose) være liten. Skogflåttencefalitt er så sjeldent i Norge (ennå) at den har jeg ikke bekymret meg vesentlig for. Derimot tenker jeg litt på at man teoretiserer om det kan være en sammenheng mellom enkelte ME-diagnoser og flått. Det bekymrer meg at jeg har hagen full av svineriet. Jeg skulle ønske – ikke bare for de stakkars dagliljene, oktoberbergknappene, tulipanene, phloxene, epletrærne, irisene, blåveisene, rosene og magnoliaen osv – men også for egen del, at den lokale bestanden av stylterotter ble desimert. 😦 Det hadde da iallfall blitt noen mindre av dem. Selv om de er noen seigliva j**ler. Enda «hyggeligere» er det at de blir med katten inn. Et middel for katt som virker brukbart er Frontline som enten dråper eller spray. Frontline kan også benyttes av hund, men andre preparater for hund(Exspot Vet/Bayvantic Vet/Scalibor «loppehalsbånd») ikke må benyttes på katt da kattene ikke tåler virkestoffene. Frontline dråper virker i inntil 4 uker litt avhengig av været etter vår erfaring. Den virker delvis med at katten får mindre flått og delvis med at de som biter dør. 

Har iallfall lest meg fram til at bakteriedrepende salve på stikkstedet et par ganger i en dag eller to kan være lurt. Apoteket neste.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Vår – ringtrost og flått

  1. Berit says:

    Ringtrosten har jeg sett et par ganger, men ikke her. Lurte også fælt før vi (les husbonden) fikk bestemt den.
    Flått er ikke morsomt! Grundig inspeksjon påkrevd etter opphold i terrenget på Møre også. Nok av vertskap: Krøtter, hjort og rådyr, samt et utall katter. (Dårlig med helfigurspeil i gamlehuset, så innimellom praktiserer vi gjensidig gransking – det kan jo bli litt moro ut av det også.)

  2. Inger Karin says:

    TBE rykker nok dessverre nærmere og nærmere.
    Man regner med at viruset allerede finnes i Østfold, og vaksinasjon kan være aktuelt hvis man er svært utsatt. Kanskje en tanke?

    http://www.smaalenene.no/nyheter/article4252657.ece

    Her er det nok ikke så mye flått, men kattene får det av og til. Hjortelusflua om høsten er en verre plage i skogene her…

  3. smgj says:

    Berit: 😀

    Inger Karin: Huffda. Vel, jeg tar sjansen en stund til iallfall, men skal ta det opp med legen neste gang jeg er der. :-S

    Heldigvis er ikke hjortelusflua like ille her. Har vel truffet på den 2-3 ganger bare.

  4. Tilbaketråkk: Det våres i Halden også – del 3 « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

