Hva jeg har forsøkt mot rådyr

Innslag nr 2 i en elegi over stylterotter. Innslag nr 1 omhandlet stylterottenes menyvalg og blir fremdeles oppdatert etter hvert som jeg kommer på mer.

Jeg bor altså type «landlig» (dvs mellom åker og skog) og har rådyrtråkk rett gjennom tomta. Tomta er åpen og lar seg vanskelig gjerde inn på noen måte som harmonerer med naboer, vei og terrenget. I tillegg skrår omgivelsene inn mot tomta på den ene siden, slik at stylterottene får god fart inn til tomta.

Ting jeg har prøvd:

Løpe ut, hoie og vifte med hendene hver gang jeg ser beista. Dette virker der og da. Stylterottene lunter bedagelig ut av hagen før de snur seg, titter på meg, venter til jeg går inn og går tilbake for å fortsette måltidet.

Håndspåleggelse. Teorien er at stylterottene skal ha litt respekt for mennesker og skygge unna planter med menneskelukt. Min konklusjon er at dette er bullshit. Dagen etter at jeg hadde lidd meg gjennom en håndspåleggelse på (rugosa-)roseskudd så var de beitet ned.

Gjerde – type strømbånd, men uten strøm (fordi strøm betinger at man ikke har stauder og busker liggende innover gjerdet). Dette virket rimelig bra én sesong. Nå har de funnet ut at gjerdet ikke er farlig. Burde nok ha strømmet det litt sånn innimellom. 😈

Å la stumpene av staudene stå igjen. Dvs la 10-15 cm av fjorårets stilker stå igjen. Ideén er at det skal være vanskelig å komme til godbitene. Min konklusjon er at det fungerer bra på de staudene som har stive stilker (oktoberbergknapp, floks o.l), men ikke på vårblomstene som er hardest angrepet (våriris, tulipaner, blåveis, krokus o.l). Og uansett bare så lenge at nyveksten er kortere enn stilkene. Altså – idet det begynner å se pent ut blir det spist. 🙄

Plante «uspiselige» planter. Jeg har forsøkt kristorn og allium og thuja og buksbom som grensevekster. Konklusjonen er at stylterottene ungår det de ikke liker og heller går direkte igjennom til godbitene (klematis, blåveis, phlox og oktoberbergknapp o.l).

Henge opp gamle DCer / folieremser o.l. Konklusjonen min er at dette virker svært bra – i en begrenset periode. Mulig at det fungerer bedre om man er litt mer aktiv og flytter på dem.

Aske. Å strø aske på/rundt stauder. Dette fungerer faktisk, men det ser stygt ut og planter kan få for mye av det gode. (Aske blir alkalisk/basisk i reaksjon med vann.)

Sterilan. Å høvle såpespon inn i de mest plagede staudene. Fungerer, men er estremt kortvarig i regnvær. Er en nødløsning når man ikke har annet for hånden.

Jeg har ikke forsøkt hår, blodmel, viltstopp. o.l. Hår tviler jeg på vil fungere siden håndspåleggelse hadde så dårlig virkning. Viltstopp har jeg sett i bruk og den måtte legges ut med maks 30cm avstand for å gi sterk nok virkning. I en slik tetthet er den svinedyr.

Min erfaring er at fysiske stengsler fungerer best. Det kan lønne seg å lage en nettingkorg å tre over en utsatt busk til den er stor nok til å tåle belastningen. Jeg kan tenke meg at små nettingkorger kan legges over mindre stauder (som f.els tidligere omtalte blåveis). Ikke vakkert, men det funker. Jeg tror også at grillspyd i mengder(slik potentilla benytter mot medgraverne sine) kan være en like lite vakker, men effektiv løsning.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Hva jeg har forsøkt mot rådyr

  1. Berit says:

    Jeg synes faktisk at hår virker. Særlig sterkt parfymert hår fra frisøren. De buskene som er beskytta av hårballer går nokså fri hos meg.
    Mot vintergnag på småstauder virker tett i tett med einerkvister. Da spiser de noe annet. (Men når de blomstrer vil en jo helst se plantene, ikke bare eineren!)

  2. hildeG says:

    Jeg hadde såpass lite gnafsing i fjor sommer at jeg tror jeg skal gjøre et nytt forsøk med Revira. I vinter har de imidlertid trådd til for fullt – her er hagen et sørgelig syn mange steder.

  3. Mr Hage says:

    denne funker bra.

    http://www.roseexpert.no/revira.htm

    Lover.

  4. Kirsten says:

    I hagen min er det: Rådyr,Hjort,Elg, Grevling, hund og tre katter !
    Det eneste som hjelper her er : Sterilansåpe raspet på råkostjern 😉
    Hår fra frisøren, sprayet med hårspray/kjøkkenjif/ e.l.
    Urin…..heldigvis er det langt til nabo’n 😉
    Lykke til !

  5. potentilla says:

    Steinkasting har virka en stund mot Rudolf & co, men betinger at man er årvåken og tilstede. Nå skal jeg gjerde inn ekstra utsatte områder med staur og tau. Det hjelper hos naboene.

  6. Tilbaketråkk: Som man roper i skogen får man svar - dagens tema er rådyr « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

