Flått, kattepine og thuja – status.

Og så gikk det litt fort i svingene igjen. Et par dager har stått i flåttens tegn. Etter forrige innlegg gikk jeg et par runder med meg selv og med vaksinasjonskontoret. En vaksine mot skogflåttencefalitt koster her 1200 kr for de tre dosene man skal ta i løpet av første år – deretter 400 for den ene man skal ta 3. år og det samme for den siste man skal ta 8. år. Dette (og det faktum at man selv må huske å få dosene til riktig tid) og det at det kun har vært enkeltstående tilfeller i Västre Götaland (rett over grensa) og ingen i Østfold ennå gjør at jeg ser risikoen som så liten at det er liten vits for meg å vaksinere meg. Vi får se hvis det blir mange turer til skogområder i sentraleuropa… Her hjemme er det dessuten borreliose som er «vanlig» og den finnes det ingen vaksine mot. Det enkleste er nok fremdeles myggmiddel, en bakteriedrepende salve på bittstedet og masse frontline på katten.

Stakkars pus, ja. Han hadde en he****esdag i går. I forgår kveld fikk han frontline. Stakkaren skjønner ikke hvorfor vi kliner han ut med sånn som stinker og følgelig blir han meget fornærmet. I går morges kom han inn og så ut som han hadde kravlet ut av et hull på en dyrekirkegård. Rett i badekaret til den firbeintes store begestring (not!) for å få vasket av jord. (Det var DEN frontlinen – fullstendig bortkastet..)

Da vi kom fra jobb bar det rett i buret til en «hyggelig» biltur og påfølgende stikk hos en meget søt vetrinærdame som nesten sjarmerte Nitrox ut av buret. (Det ble altså vaksine for pus i stedet for meg. Dog for kattepest, ikke flått.) Heller ikke særlig populært. Nitrox er forresten en merkelig katt. Han foretrekker tydelig kvinner framfor menn og helst kvinner med lys stemme som snakker direkte til ham. Kanskje han oppfatter det som kosemjauing?

Som om ikke dagens viderverdigheter var nok fikk han seinere på kvelden et bakholdsangrep med øreolje siden han har mye guffelure i ørene. Det var en meget sur katt som hoderystende (og ørekløende) gikk ut.

Heldigvis var han blid igjen i morges. Og jeg har ennå innvollsormetabletter å gi ham … 😀

I hagen har jeg ikke rukket stort – bortsett fra å erstatte de 7 thujaene som daua i den nye hekken. Men det er jeg til gjengjeld svært fornøyd med. Det beste er at de jeg kjøpte i år er litt større enn de jeg kjøpte i fjor – så nå er de nye og de gamle like store. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Flått, kattepine og thuja – status.

  1. Britt Åse says:

    Hehehe! hva hadde du gitt dem, da?

  2. smgj says:

    Godt stell – det bare partiet som er mer fordelaktig(høyere) i år enn i fjor. Megafornøyd med at det ikke blir berg-og-dalbane-hekk.

  3. Tilbaketråkk: Det våres i Halden også – del 3 « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

