Lang hagedags ferd mot natt

Har hatt en lang hagedag i dag. Og snart har jeg vann i drivhuset. Har gravd og lagt ned slange 3/4 av veien. God trening ble det også.

Men tomatene er ikke pottet opp ennå. Og ertene heller ikke sådd. 😉 Derimot har jeg båret ut fuchsiaene fra kjelleren og over til drivhuset. De var heldige og vi har gått inn i lettskyet vær med «solfaktor» så de formelig strutter.

Og så har jeg funnet liv i den ene Catalpaen. *hurra!!!* Og flyttet den varigerte humla (for en diger pælerot!!!) og sådd gresskar. Ikke så verst, synes jeg. Håper humla overlever både transplantasjon og amputasjon. Neste post på programmet blir å grave ned resten av slangen, samt å få dahliaene i jorda.

Av hagekatastrofer kan jeg nevne:
    Kjerrehjulet ramla ned fra lekestueveggen og brakk en krossved og rev sund en klematis (tilstanden er alvorlig, men stabil for begge involverte).
    ¤#&»#¤&#¤%&»!¤&/¤&%¤s stylterottene har vært på besøk og tatt de siste tulipanene, gitt flere dagliljer en «crew cut» og snøyd den fyllte hvitveisa.  Den er så stor at den overlever iallfall. Jeg tror jeg må kjøpe en økonomipakke med sterilan og forsøke.
    Jeg holder også stylterottene ansvarlig for at en stor grein av solbærtreet har brukket. For tiden holder jeg de ansvarlig for alt som går galt i hagen – til og med det som tørkedør i drivhuset.

Jaja.  Tomater og dahlia får vente. I går var det dykking og i morgen blir det dykking. Forhåpentligvis med noe tørrere tørrhansker enn jeg hadde på «dykk» nr 2 i går (måtte avbryte på grunn av vann på feil plass).

Hagen er iallfall fin på denne tiden – halvferdige prosjekter og stylterotter (gid det hadde vært sylterotter) til tross. Våren er flott og nå blomstrer primula, lamium, påskeliljer, vårkjærminne for å nevne noen. Morelltreet og plommetreet er snøhvite. Jeg håper bare på varmt og stille vær slik at vi får en fin pollinering.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Lang hagedags ferd mot natt

  1. Sigrid says:

    Oi. Hva heter den variegerte humla? Jeg har bare sett en type tidligere og den var ikke vinterherdig. Nå ble jeg litt gira, må ha, må ha….:-)
    Stylterotter er noe herk ja. Jeg gjentar anbefalingen – skaff deg ei gaupe. Det virker 😀

  2. orchis says:

    Hva med å montere en sensor som utløser en alarm og/eller slår på et lys…? Clas Ohlson pleier å ha billige slike. Monterte en for å kunne høre at folk kommer inn porten. La merke til at katter, hunder, trost og strær ble skremt av den. Lyden kan justeres så ikke dere selv skvetter…:)
    Grattis med levende Catalpa!
    God søndag.

  3. smgj says:

    Gaupe er nok det beste forslaget hittil. Selv om lydsensor også kunne friste. Med børseskudd-lyd slik at naboene kunne bli vant med smell. 😉

    Sigrid – humla kommer fra Malvik. Jeg har klippet den ned og stukket noen avleggere, men jeg er dårlig på sånt… Om noen år kan du sikkert (*bank i bordet*) få herfra.

Legg igjen en kommentar

