Som man roper i skogen får man svar – dagens tema er rådyr

Etter stylterottepostene mine ( Stylterottemeny (hva rådyrene spiser hos meg) og Hva jeg har forsøkt mot rådyr samt de mer generelle under tag’en Rådyr) ser jeg at søkemotorene ruter en del spørringer hit.

Jeg skal forsøke å svare på innkommne spørringer etter beste evne.

    planter rådyr ikke spiser/planter som rådyr ikke liker/hva rådyr ikke spiser o.a
Dette er ikke et spørsmål med et entydig svar, dessverre. Akkurat som vi har regional matkultur har tydeligvis også stylterottene det. Du kan dog sjekke listene i posten Stylterottemeny (hva rådyrene spiser hos meg) og se om det kan være til hjelp. Om våren spiser de forresten «alt», også ting som de unngår seinere på året når det er flere alternativer.

    spiser rådyr +kaprifol?
Til det kan jeg svare: Ikke hos meg, ennå iallfall.

    rådyr spiser ikke peoner
Nei, ikke her heller – ennå.

    rådyr spiser ikke rhododendron
Det gjør de dessverre her. De løvfellende typene (tidligere kalt azalea) er de helt tussete etter og de vintregrønne spiser de knopper og ungt lauv på. Blir lite blomstring og stygge busker av sånt.

    skader på busker fra rådyr
Ja, mange. Mest på den unge, ikke forvedede veksten. Og generelt så høyt opp de kan nå. Vanligvis spises unge blader og ikke forvedet tilvekst.

    rådyr +knopper
Ja, definitivt. Rådyrene liker den unge, møre tilveksten bedre enn de forvedete delene. På busker og trær kan dette utnyttes ved å beskytte treet/busken med lite vakker netting til det er så høyt at det er over kritisk høyde/så stort at det tåler «beskjæringen». Kyllingnetting er ikke vakkert, men fint til dette.

    rådyr tulipaner
Ja, definitivt. Helt håpløst å ha noen form for tulipaner der hvor rådyret vandrer. Forsøk i stedet påskeliljer og pinseliljer (jeg vet det ikke er det samme), de har hittil fått stå i fred hos meg.

    thuja rådyr
Nei, ikke hos meg. Jeg registrerer at noen klager over at rådyret spiser thuja, men hos meg har thujaen vært forskånet fra rådyrene bortsett fra skader fra en feiende bukk.

    rådyret spiser lupiner
Kan ikke si at jeg har vært plaget med det. Hos meg regner jeg lupinene som rimelig rådyrsikre, men det kan være at jeg unngår skade på mine lupiner siden jeg har en lupineng på utsiden av hagen og at denne er lettere tilgjengelig for stylterottene enn de få plantene jeg har inne i hagen.

    middel mot rådyr
Ja, jeg har forsøkt en del. Mer om det kan du lese i posten Hva jeg har forsøkt mot rådyr. Det finnes flere tips i kommentarene i den posten. Jeg ønsker gjerne flere. Hittil tror jeg at 2m høyt gjerde er eneste 100% sikre mulighet.

    gjerde rådyr
Har jeg forsøkt med sånne flyttbare påler. Virket i én sesong – antakelig fordi det var «fremmed». Naboene som har eplehage har gjerde av sauenetting med 2 meters høyde. Veivesnets viltgjerde har samme høyde, så jeg tror dessverre det er det man må legge seg på om det skal være 100% sikkert. I sverige finnes det noen sorte 2 meter høye nett som skal se «usynlige» ut. Jeg har ikke forsøkt dem, men tenkt på dem flere ganger. Vet ikke om de er tilgjengelige i norge.

    blomster og rådyr
Er dessverre et problem. Jeg anbefaler deg for din egen sjelefred å satse på det som likes minst. Rådyr har dessverre ikke noe geografisk entydig spisekart. Hva de liker er forskjellig fra sted til sted. Mine erfaringer finner du i posten Stylterottemeny (hva rådyrene spiser hos meg).

    rådyr lokk
Jeg aner ikke – jeg vil ikke ha flere. Parringsropet til rådyr høres ut som en blanding av et bjeff og noen som brekker seg – høylydt. Høres helst fra mai og utover i lyse sommernetter.

    hva spiser rådyr
Svaralternativ 1) Se lista Stylterottemeny (hva rådyrene spiser hos meg).
Svaralternativ 2) Jeg, og andre rovdyr spiser rådyr. Jeg med stigende glede.

    rådyret blomstrer
Mja, det vil jeg ikke si. På den annen side gjør de kanskje det når de fores opp på stauder til en snittpris på kr 40 pr plante?

Håper det var til hjelp.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Som man roper i skogen får man svar – dagens tema er rådyr

  1. Marit says:

    Jeg lærer stadig noe nytt av dine eminente rådyrkåserier 😉

    Da er jeg redd bestanden vil øke her, for allerede i april hørte jeg disse «bjeffene» Eller kanskje det bare var en rev?

  2. smgj says:

    Hehe – det er vel heller elegier enn kåserier dessverre. 😉
    Jeg klarer ikke å høre entydig forskjell på rev og rådyr. Pappa påsto dog at rådyrene helte mer mot brekk-lyder enn reven.

  3. Trine says:

    Hei, mye nyttig her. Da jeg har veldig lite lyst på et 2 meters høyt gjerde tenkte jeg kanskje at dette «svenskegjerdet» var noe for meg. Hva heter det egentlig på svensk og hvor får jeg kjøpt det tror du?

Legg igjen en kommentar

