50 meter hekk? Neida.

Derimot 10 meter georginer/dahlia i jorda sånn ca i to bredder. Og godt var det. De hadde såvidt begynt å skyte der i kjelleren. Kjørte kompost og sto på. Fikk også ned de gladiolene jeg har overvintret. Nå funderer jeg bare på hvor lenge jeg må ha freesiaene til «grilling» i drivhuset før jeg kan sette dem ut til driving. Som kjent trigges freesia til vekst ved en kjørligere periode etter hete. (De blomstrer vistnok på «vinteren» i sine naturlige omgivelser og ligger i dvale i hete somre. De løkene vi kjøper er «ferdigkokt», men om man skal ta vare på dem i flere år bør de altså ha en varm periode på badet elns. før utplanting og blomstring i nordeuropeisk, sval sommer.)

Jeg tok også en overhaling på mantisen og bytta luftfilter, tennstift og plukka gress ut av huset, men må nok innse min begrensning og levere den. Den starter og går pent, men er «kraftløs». I blekka står det «sjekk bensinfilteret» – men uten å beskrive hvor og hvordan. Så jeg får levere den. 😦

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to 50 meter hekk? Neida.

  1. Berit says:

    10 meter dahlia bør bli et syn på ettersommeren!
    (Men om jeg hadde 10 m naken jord ble det brennsikkert fullt av roser på et blunk):D
    Ufullstendige bruksanvisninger er noe dr***

    • smgj says:

      Hehe. Joda. Nå er ikke roser min lidenskap. Til det har de for mange torner. Og så har jeg ikke råd til å kaste de frøsådde dahliaene mine (ingen spektakulære, dessverre, men mange flotte ferskenfargede med stive stilker som ikke knekker) og ei heller tilkjøpene. Så da har jeg et dedikert bed. Det er enklest. Drysser litt valmuefrø i mellom og litt cosmos.

  2. Berit says:

    Hørtes ikke dumt ut med valmuer og cosmos til!Men jeg får nok fortsette å se på Dahlia hos andre, jeg driver ikke med inn-og-ut-planter av noe slag.
    Datter mi har visstnok satt noen – rett ut, håper det går bra.

    • smgj says:

      Jeg har en kjørlig yttergang i en kjeller. Når jeg tar de opp rister jeg av det verste og de største jordklumpene, legger knollene tett i tett i en gulrotkasse og der får de stå til våren. Jeg synes det er akkurat passe jobb for å få lengeblomstrende snittblomster rett utenfor trappa. 😀
      Driver dem ikke i det hele tatt. Rett i jorda i starten av mai. Skal mye til for at maifrost skal gå dypt i jorda.

  3. Mia says:

    Takk for tipset. Jeg hadde ingen aning om at freesia må «grilles» før de settes ut. Tenker jeg skal prøve meg på disse løkene igjen.

    • smgj says:

      Velkommen hit. 🙂
      Det er kun de som ikke er nykjøpte som må grilles. De du kjøper er ferdig pre-grillet.

  4. orchis says:

    Nå er ikke Freesia en plante som opprinnelig hører til den lokale floraen, men den har funnet seg vel til rette mange steder. Og du har rett, de blomstrer vinterstid. Hvor lenge du må bake de, vet jeg ikke, men her har naturen startet bakingen. Dette pågår til regnet kommer i sept/okt. Så lenge behøver du forhåpentligvis ikke holde dem varme…! 🙂

    • smgj says:

      Jeg håper 3 uker er nok, jeg. I slutten av mai går krukka fra drivhuset til verandaen, så får vi se. 😉

Legg igjen en kommentar

