Liten bestilling fra Hageglede

Jeg bestilte

    Treblad – Trillium erectum
    Rød, fyllt blåveis – Hepatica nobillis ‘Rubra Plena’
    Rødbladet oktoberbergknapp – Sedum spectabile ‘Purple Emperor’
    Forglemmegeisøster – Brunnera macrophylla ‘Looking Glass’

Dessverre fikk jeg ikke blåveisen, som var den opprinnelige bestillingsårsaken. Men har de mottatt noe annet fra leverandøren forstår jeg jo at de ikke sender ut. Og at de ikke opplyser om mangler står i bestillingen, så det må respekteres, selv om jeg selvfølgelig er skuffet over å gå glipp av blåveisen som var hovedårsaken til bestillingen.

Det jeg egentlig vil si er at kvaliteten på røttene var bra. Trilliumen var vel de som så mest betenkelige ut, men jeg har god tro på de også. Selv om de ikke var i vekst var knollene faste og fine.

Jeg har ikke bestilt fra Hageglede før – har jo hørt mitt, men  jeg er altså forsiktig positiv inntil at jeg har fått sett hva som kommer opp. 🙂

Ellers ble det ikke dykking i dag, så derfor har jeg endelig fått pottet opp tomatene, plantet nykommerne, gjødslet plena med den plenrens/gjødselblandingen jeg hadde igjen fra i fjor og forsøkt meg på reperasjon av Mantisen.

Sistnevnte drar dårlig. Jeg har nå byttet luftfilter og tennstift samt renset huset for gress, og sjekket lydpotta og bensinfilter og ventilasjon gjennom tanken. Fremdeles starter den greit og går greit på tomgang, men dør en hensvinnende død under belastning. Hmm… får forske videre. Men ikke i dag. Må ha den til jeg skal plante i kjøkkenhagen. Den er så grei til å blande jord (og skjære plen og kanter og sånt).

Ja – og mens jeg spadde litt kompost og dro opp litt bringebær og brennesle så kom det en stylterottebukk som hadde tenkt seg gjennom hagen. 😡

Jeg fortalte den meget overbevisende og høylydt hvor skapet skal stå og hvilken steik jeg kommer til å spise dersom den fortsatte i min retning. 🙄

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Liten bestilling fra Hageglede

  1. Berit says:

    Det er riktig, fortell udyra om slaktebord, frysertilværelse og middagsgryter (gliser ondskapsfullt)

  2. Sigrid says:

    Det sitter to justeringsskruer der hvor chocke-knappen går inn i forgasseren. Prøv å skru den skruen som det står high på en kvart til en halv omdreining utover.
    Egentlig skal man visst gjøre den justeringen med motoren i gang og med full gass (lønner seg helt sikkert å ta av utstyret først, så man slipper å holde den igjen). Justeres til den går «best»

    • smgj says:

      Jotakk. Jeg har sett den. Men jeg har kanskje en mistanke om at siste fylling ble foretatt fra en gammel ferdigblandet kanne som hadde stått vinteren over … 😳 😳 😳 Så jeg skal forsøke med nyblandet drivstoff før jeg skrur mer. Den går forøvrig fint på tomgang.

Legg igjen en kommentar

