Helgereferat

Det har vært en avslappende hagehelg med bittelitt 17.mai-preg. Akkurat sånn som jeg vil ha det. Så bortsett fra en liten båttur på lørdag har jeg putla rundt i hagen med ikke-bråkete aktiviteter.

Jeg fikk endelig tømt kjelleren. Så nå strutter tomatene i drivhuset. Og jeg lurer på hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere, selvsagt. Alt blir seint i år, ser det ut for. Menmen. Får forsøke å komme igang litt tidligere neste år. Lurte faktisk på om jeg ikke skal forsøke ta stiklinger av tomatene til høsten, på samme måte som jeg pleier å stikke physalis? Om jeg stikker dem i oktober når lufta går ut av sesongen må jeg holde liv og lavt tempo i dem i 5 måneder. Det kan kanskje være like greit det framfor frø? *Fundere* Kan være forsøket verdt. Til neste år må jeg også anskaffe agurk ‘Crystal apple’/’Crystal lemon’. Det var en fin sort. Jeg blir visst dessverre for sein i år.

Og så sådde jeg. Både litt pynt (mest blomkarse) og masse forskjellig grønnsaker. Jeg er ikke flink på direktesåing, men jeg øver. 😉 Det som derimot selvsår seg så det griner er koriander, ramsløk og dill. Så krydderurter får vi iallfall nok av.

Ellers har jeg bare koset meg. Ryddet litt ved komposten slik at utsikten fra naboen nå iallfall er litt bedre. Der bør det opp en levegg av noe slag. Jeg lurer på en ferdigkjøpt med noe vintergrønt ved siden av, eller en hjemmeflettet med humle. Det må iallfall være noe som tåler fuktig jord og som kan konkurrere med korsknappen.

17.mai brukte jeg til å henge opp CDer. Stylterottene er faste gjester for tiden. Noe oktoberbergknapp, phlox, clematis og geranium spesielt bærer preg av. Og som ikke det er nok så jeg en elg rett utenfor hagen for to kvelder siden. Det var en fjorårskalv som ikke hadde mer enn nødvendig respekt for mennesker. Vel – den har ikke satt sine klauver på innsiden iallfall. Håper CDene holder stylterottene unna såpass lenge at kristtornene mine får kommet seg igjen. Note to self – kjøp kyllingnetting og lag turbaner til kristtornene.

Og så rakk vi litt grilling (mannen gjorde forsøk på å tenne på huset gjennom å få gnist i grillkullsekken – heldigvis ikke vellykket) og litt kake. Jeg laget nøttebunn med youghurt og motefromasj. Ble ikke helt enig med gelatinen, så det ble «flak» i fromasjkremen, men etter mengden som ble fortært å dømme så falt den i smak likevel. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Helgereferat

  1. Berit says:

    Jeg ser de gjør forsøk med CDer langs veien vestover – i nærheten av Tresfjord, tror jeg? Du får rapportere om effekten.

    • smgj says:

      Jeg har brukt dem før. De har – som alt annet – god virkning en stund… 😦
      Virker kjempebra mot bærsultne fugler dersom man ikke har vent dem til dem tidligere i sesongen.

  2. turban *ler*
    Jeg driver også og øver på direktesåing i år, beddene har ligget klar i to uker og ventet, men det blir ikke prioritert gitt… (nuvell, det har jo litt med orken å gjøre og da). Tomater har jeg ikke i år, glemte å så, men jeg har physalis som absolutt skulle ut i tomatburet (hjemmelaget veggdrivhus). hmm, den som venter venter og får strantne planter…

Legg igjen en kommentar

