Selvskryt skal man høre på – for det kommer fra hjertet

I går var jeg på Plantasjen og falt altså for fristelsen å (jeg har ennå ikke kommet over sjokket!) å kjøpe to «Karelske jomfruer» – som altså er en omskriving for å slippe å si at jeg har kjøpt begonia. Begonia x tuberhybrida for å være nøyaktig. 😯

Tilbake til saken – som er at jeg ikke har hatt det store hageoverskuddet i vår. Dermed er eget utvalg av sommerblomster … magert for å si det pent. Derav jomfruene – for noe må man da ha ved inngangen iallfall. Og så er undertegnede gnien og synes ikke at det er så mange sommerblomster som er verd > 60 kroner. Så jeg fant ingen passende partnere til jomfruene (lobelia og surfinia er litt stusslig, synes jeg). Og jomfruenes kledelige laksefarge er vanskelig for å si det mildt. Jeg lette etter hengende grønt, og i standardutvalget er det Helichrysum petiolare, men det hadde de ikke. Alternativet var … eføy.

«Men nød lærer nøgen kvinne at spinne» sies det. Og når man skal «spare» blir man rett så oppfinnsom. Iallfall jeg. Så her er resultatet etter en tur i skogen med spade.

I korga brukte jeg:
    2 stk Begonia x tuberhybrida (hengende, av typen ‘Karelsk Jomfru’)
    1 stk carex pendula ‘Maxima’ (hengestarr av noe slag)
    1 stk bregne type ukjent
    1 stk lysimachia nummularia ‘Aurea’ (krypredløs)
    1 stk tiarella cordifolia (skumblomst)
    moseflak type ukjent
    plastpose
    liten plastpotte
    god jord

Skumblomsten, krypfredløsen og hengestarret kom fra hagen og bregnen og mosen fra skogen. Det går helt fint å bruke stauder i slike sammenplantninger, men de fleste stauder har kort blomstring, så de er helst egnet som bladplanter, synes jeg. På høsten er det jo bare å kaste sommerblomstene og plante ut staudene.

Når man jobber med slike korger er det greit å sette dem på en stødig krukke mens man jobber med dem. Som i det øverste bildet, men altså en stødig krukke. 😉
Jeg kledte først korga med mose. Den la jeg høyt og tett siden den krymper når den tørker. Jeg skar opp plastposen og la den inni som «potte».

God jord er viktig. Jeg brukte næringsrik kjøpekompost blandet med billig sekkejord. Kjøpekomposten drenerer godt, mens sekkejorda omtrent er ren torv.
Så var det bare å plassere plantene etter ønske og fylle jord mellom dem. Den lille plastpotten stakk jeg diskret ned i jorda ved kanten på den siden som havnet inn mot huset, for å ha noe å vanne oppi slik at ikke vannet bare renner «utenpå» jorda. Oppi der kan man også ha litt gjødsel om man ikke bruker flytende næring.
Til slutt, etter å ha plantet opp stakk jeg en grillpinne inn fra siden noen ganger for å lage et drenering i korga. (NB – ikke stikk hullene rett under, da renner alt vannet tvers igjennom. Stikk heller omtrent halvveis opp på siden.)

Og slik ble altså resultatet. Jeg er meget fornøyd. 😀 Nå gjenstår det bare å se om jeg fikser vanningen … Det pleier jeg å være dårlig på.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Selvskryt skal man høre på – for det kommer fra hjertet

  1. nefertiti says:

    Knallfin – selv med begonia 😉

  2. RandiF says:

    Nydelig ble det. Vanning av ampler er noe herk, er veldig dårlig på det jeg også….

  3. Berit says:

    All grunn til å være fornøyd, det ble skikkelig fint! Hadde aldri kommet på å bruke bregne, men den gjorde seg virkelig.

  4. smgj says:

    Tusen takk. Jeg fisket jo godt, da. 😉
    Bregnen «kom jeg på» fordi den sto der da jeg skulle hente mose.

  5. Tilbaketråkk: London del 2 – Chelsea Flower Show og Chelsea Shopping « Mellom himmelen og havet

  6. lineca says:

    Det får’n si. Jeg hæler jo ikke begonia, de med pent bladverk synes jeg er flotte. Men nå må jeg nesten tenke meg om. Hehehe ikke riktig helt der enda da men =D
    Dette ble virkelig flott.

  7. Tilbaketråkk: Høsthaging – del III « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

