Man må være litt gal … ?

For å – når det endelig har blitt godt og varmt og sol og man kan kaste langbuksa – kle på seg 3 lag ull, en tykk neoprendrakt og svette i sola. Og deretter kaste seg ut i vann ned til 8 grader (og det blir kaldt ganske fort da) og ned på dybder hvor man trenger medbrakt lys selv på den klareste sommerdag. Sånn objektivt sett, mener jeg?

Jaja – jeg erkjenner å være litt gal. Så i dag har jeg et øre som krangler litt. Men det var det definitivt verd siden jeg nå for første gang har sett både sjøfjær (se spesielt dette bildet) og – antakelig – stor piperenser, og muligens også liten piperenser. Dessverre var ikke vårt kamera med, så det blir innlenkede (og sannsynligvis mye bedre) bilder.

At det var en piperenser er helt sikkert, men om den var stor, liten eller vanlig er ikke så lett å si siden «bibelen» (= den store kloke boken) lå på land. Sjøfjær er forresten – foruten å være pen – spesiell på to måter. Den kan bevege seg i betydningen flytte seg på bunnen dersom den ikke trives der den er – og den lyser visstnok etter berøring. Siden boka, som sagt lå trygt hjemme på land så forsøkte vi ikke dette. Og har dermed nok en grunn til å dykke der én gang til. 😉

Artig med disse nesledyrene her siden de bor på bunn som ellers er verdens kjedeligste bunn å dykke på – ren siltbunn. Man kan bare tenke «svømmefot» og så er det grums i ca 2m diameter rundt svømmefoten. 😀 Det er altså vesentlig å ha brukbar oppdriftskontroll og ligge ganske høyt over bunnen. Og mye bedre å svømme side ved side enn «foran og bak».

Stedet er forresten vestover fra sandstranden på Kattholmen (i munningen av Iddefjorden) – dersom noen i nærheten skulle være interessert. På rundt 25m dybde.

Jeg har altså tilbrakt et par timer av helga under vann, mange flere på sjøen (au, litt solbrent) og noen til i hagen. En bra langhelg etter mine definisjoner.

Ja, også så jeg elg rett ved hagen da. Den hadde heldigvis vett til å gå på rogna utenfor hagen i stedet for plantene mine. Jeg liker elg. 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Man må være litt gal … ?

  1. Bønna says:

    vann, ikke sol, med temperatur ned til 8 grader kan også beskrive pinseværet her, uten sammenligning for øvrig

  2. Jens-Chr says:

    Deilig å være litt gal. Det er visst mange flotte steder i fjorden hos oss ja og jeg gleder meg til å komme igang.
    Jeg ser frem til å få prøve mitt nye undervannskamera snart. Det ble an Canon G10 med pleksiglasshus og de første inntrykkene med dette utstyret lover godt:-)

    • smgj says:

      Det er visstnok en svakhet med originalhuset at linse-delen av huset er oval slik at man ikke kan benytte linser som ellers ville ha fått plass.
      Et alternativ er Ikelite-husene, men de vet jeg ikke om gir like god tilgang til alle funksjoner som originalhuset gjør.
      Det som vissnok er den store forskjellen til overvannsfoto er at man fort finner ut at blitzarmer må til for å unngå partikkelrefleks. Jeg er spent på å se resultater når du får testet utstyret – overvannsfotobildene dine er jo flotte.

Legg igjen en kommentar

