Hagestatus i pysj

Mellom diverse arrangement og litt sykdom-ish-ness og masse jobb, har jeg fått (tatt) litt tid i hagen. Det blir mest sånt som man ser der og da. Så i går kunne jeg observeres i kalosjer, pysjamasbukse, konebanker-singlet og morgenkåpe midt inne i et bed, med rumpa i været på jakt etter noe særdeles innbitt vassarve.

Bot for kropp og sjel. 😀

Så noen korte meldinger fra hagen og drivhuset:
   Tomatene har kommet i bøtter og er plassert, men mangler vanning og  – for en del – støtteanordninger. De første blomstrer nå – tomat til jul!
    Har sjekket statusen på to av de clematisene som ikke har kommet opp i år. I den ene potta var det noen få røtter igjen, men ingen krone, så den levner jeg lite håp. Den andre hadde bra røtter og bra krone på røttene, så jeg håper ennå.
    I grønnsakshagen skjer det ting, men ikke med sukkerertene. Så jeg vurderer re-såing i ertekassene i stedet. Salaten kommer bra – må tynnes. Jeg kommer aldri til å få sånne sirlige rader som man ser i bladene – jeg kan bare innse det med én gang.
    Stylterottene har begrenset seg noe. Ikke rart når kornåkeren er en halvmeter høy og ikke medfører risiko for konfrontasjon med meg. All såpespona vasket bort. Så sterilan som rådyrmiddel fungerer muligens, men ikke godt nok. Den som har mest utbytte av det er nok lilleborg…
    Har luket en masse oransjerøde valmuer. De er flotte i 14 dager på denne tiden, men kunne noen vennligst opplyse dem om at det også skal være plass til andre planter i bedene?
    Jeg/vinteren har drept skvallerkålen min. Jeg visste ikke det var mulig, men det eneste livet som fantes i potta nå var en meitemark. 😦 Og den som var så fin. (Varigert, altså!)
    Den ene peonen har fått «peony wilt» – peonvisnesyke. DVS at stengelen mugger nede ved jorda før skuddet dør. Hjelp! Forskøke å vanne/strø med atamon kanskje? Det er uheldigvis en plante som står i bed med andre peoner også. 😦
    Rosene er nydelige i år. I den tørre sandskråninga er det for det meste hardbarka rugosa; sorten, r. alba, ‘Hansa’ og ‘Rosarie de’l Hay. Men også noen andre; ‘William Baffin’, rosa magnifica,  ‘Therese Bugnet’ og ‘Scneezwerg’. Disse siste trives ikke og ber om flytting, men jeg vet ikke helt hvor. Uansett har Therese (på tross av iherdig stylterottetopping) klart å komme med en helskjønn, perfekt rose. I det andre bedet regjerer husmorrosa og ‘Henry Hudson’. De er et nydelig par hvor HH sine knopper med rosaskjær matcher perfekt med de mindre, rosa blomstene til husmoderen. Det grovere rugosabladverket ser også flott ut til de små pimpernellbladene – ulike i størrelse, tekstur og farge. Hadde de bare vært piggfri også …. Ellers ser det ut som at jeg må vente på blomster på kinarosen en stund til. Foreløpig er de bare knehøye.
    Andre høydepunkter på denne tiden er irisene. Det harde regnet har slått ned og brukket en del så i år har jeg fått forsøkt dem i vase. De har faktisk overraskende bra holdbarhet – og blomstringsevne – i vase. Til og med små knopper klarer å slå ut!
    Nå venter jeg bare på neste stjerne: peonene. Det ser lovende ut med knopper på de aller fleste sortene. Bondepeonen hjemmefra har allerede startet showet.
    Ellers står prosjektene i standby. Snånn ca – nei ganske nøyaktig – ingenting gjort. Jaja. De er vel der seinere også, frykter jeg. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Hagestatus i pysj

  1. randine says:

    Du har fått gjort riktig mye i det stilige antrekket, konebanker singlett var et nytt uttrykk.
    Hadde jeg hatt samme antrekk i kolonihagen, hadde jeg nok blitt innlagt.

    Mine erter og bønner er det også dårlig spiring på, jeg skylder på kulden eller manglende varme.

    Ha en fin helg uansett!

  2. Nina S says:

    Pysj burde vært påbudt i hagen! 😉

  3. Britt Åse says:

    Hihi! jeg ser deg for meg – konebankersinglet and all! 😀

  4. potentilla says:

    Etter en lang kamp med fiberduk i kulingkastene fikk jeg spørsmålet om det var det nye hageantrekket. Kanskje ikke så dumt..
    Vil du ha mer Lewisia send adresse. Her blir det luking 😉

  5. Tilbaketråkk: Yesterday’s outfit « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

