Dykk på Kailand (også kalt Bleksundholmen)

Rett vest om Kungsvikshamn, et par mil inne på svensk side via bil over Svinesund ligger Bleksundholmen – kalt «Kai-land» i dykkeklubben (lang historie…). Dette er vårt «nøddykkested» for de gangene hvor det egentlig ikke er vær/sjø til å gå ut i Sekken (vest ut i det åpne havområdet mellom Hvaler og Koster).

I går var nettopp en sånn dag. Egentlig så det fint ut. Lite vind og nettopp et regnskyll til å legge ned topp-sjøen. Sånn så det iallfall ut i Halden. Men sånn var det ikke i praksis. Da vi kom til Kungsvik brøt det på toppene nesten helt inn i havna. Og med sørvest så er brått antallet interessante steder sterkt begrenset.

Men med sterk dykkelyst – tager man hva man haver.

Kailand  ( N58° 59,476′, E11° 6,476′) er egentlig et fint sted, men siden Sekken er lumsk blir det ganske ofte til at vi ender opp på Kailand. Og velkjent kan bli kjedelig, uansett hvor bra det er. Det som er fint, i denne sammenheng, er at man kan hoppe ut i en bukt på nordsiden hvor man da er godt skjermet fra sørvest. Fra denne bukten pleier vi å gå mot klokka langs holmen som heter Kullen. Landskapet er grov sand, skrenter, avsatser og vegg når man kommer på vestsiden av Kullen. Her kan man f.eks se hornkvabbe, ulke, svamp og sjønellik, samt hummer da.

Når det er sånt vær som i går dykker vi fram og tilbake. Dvs at vi snur etter «halv tid» slik at vi kommer opp i skjermet vann igjen. På fint vær kan man gå opp på vestsiden (men da dykker vi vanligvis ikke her …).

Denne gangen ble det et dårlig dykk – på mange måter. Jeg var ikke helt i form og burde nok ha lyttet mer til kroppen.

Det startet med at jeg slet med å komme ned – på tross av at jeg hadde lagt i en blyplate ekstra nettopp med tanke på at i sånn sjø er det greit å gå raskt ned i stedet for å duppe i overflaten. Tror all lufta var på ryggen i drakta i stedet for på utsiden… 😦

Så var det mitt venstre øre. Det har oppført seg greit – og var bedre denne gangen enn sist, MEN … ikke bra. Hørte ingenting på den siden, måtte ta det veldig med ro ned og stadig sjekke at jeg ikke hadde luftboble i øret inni hetta. Og da jeg vel hadde kommet ned oppførte det seg «enveis» – det vil si at jeg smertefritt kunne gå en meter eller to opp, men ikke ned igjen. Jaja … det er alltids noe at det er nedover det gjør vondt og ikke oppover. 😉

Øret er koblet til balansen og førte tid neste sutrepunkt … laber vannfølelse og slarkete oppdriftskontroll. Vel, det var ikke bare min feil. Bølgene som slo innover mot  land ga også et svakt «oppoversug» fra 15m og opp. Så det var greit å være oppmerksom.

Og så kan vi snakke om grums. Under 15m gikk det an å se noe. Fra 12m og opp så var det 3m sikt. Og siden lykta mi tok kvelden etter bare 15 min så er det ikke så greit å finne hverandre dersom man skulle komme bort i grumset.

Det var bare ikke min dag. Men – det var en lærerik dag. Jeg fikk for min del – siden jeg har en tungdumpet drakt (det tar lang tid å få luft ut av drakten min) repetert at jeg må jeg kvitte meg med mest mulig luft ut av drakta tidlig og kontinuerlig under oppstiging og i all hovedsak bruke BCDen ellers da den dumper raskt. Og så lærte jeg at selv om batteriet på lykta i teorien skal holde tre dykk – så er det greit å lade oftere. 😉 Jammen greit det var sommer og lyst … til vinteren skal jeg ha en pålitelig backuplykt.

Dykkets absolutte høydepunkt var ulke + babyulke side om side på vegg. Men bildene ble antakelig dårlig siden sikten var som tynn ertesuppe …

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Dykk på Kailand (også kalt Bleksundholmen)

  1. Vivi says:

    Kjempe flotte Iris. Jeg har også noen som bare har stått med blader, noen av dem har knopper i år og jeg gleder meg som en unge.

  2. margrethe says:

    Så flotte iris!

Legg igjen en kommentar

