Dykk på Klövningarna fyr, Koster

Igjen godt vær, igjen et dykkested langt fra land som kun er tilgjengelig når været er snilt. Klövningarna (N58° 55,945′, E10° 59,313′) er et fyr ute i åpent hav nord for Koster.  På land er det to holmer med et sund i mellom. På den østligste holmen står fyret.

Vi gikk ut på sørspissen av den vestligste øya og gikk «med klokka» rundt holmen i retning sundet mellom holmene. Landskapet under vann består av berg, ur og større kampestein. Et sted på 18m dybde står to store kampesteiner lent mot hverandre. Under dem dannes en liten «swim through» – eller i dette tilfellet – «krype gjennom». Hullet er ikke langt og man kommer greit igjennom, men det er som sagt lite nok til at man får krype mer en svømme.

Av fauna så vi masse hvit dødmannshånd. De så ut til å foretrekke kampesteinene og ga dem et inntrykk av å være kledt med bomull. Og en pen «bukett» med hydroider av type tubularia indivisa. Ser ut som små tusenfryd, men er altså et nesledyr. Fisk var det mye av – noen store berggylter og blåstål – på tross av at vi så sel i overflaten. Hummer var det her også, om enn ikke i mengder. Ellers var dagens høydepunkt for meg en nakensnegl jeg ikke har sett før; diaphorodoris (syn: onchidoris) luteocincta. Kun 10-15mm – jeg er rett overveldet at jeg så dem – to stykker.

Alt i alt et flott dykk, selv om man måtte dekke litt areal for å se mye. Neste gang tror jeg at jeg skal gjøre et forsøk med eget kamera. Irriterende å finne noe nytt når kameraet og kameramannen er på land … 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

