Lykken er en hvit neglelakk

Iallfall i dag. Jeg gjennomlever nok et anfall av jåledame – denne gangen er det neglene det går ut over, mye på grunn av The Nailphile og lenkesamlingen til Scrangie.

Iallfall, i løpet av uken har jeg overbevist meg selv om at lykken er en hvit neglelakk. Ikke en sånn vanlig en med perlemorskimmer,  men en billakkhvit/badekaremaljehvit en. Da er det alltid fint å finne en billig én til 25 kr for å teste ut om nyforelskelsen holder. (Depend – nr31)

Dessverre var det hat ved første strøk. Fargen er nydelig til sommerbrun hud, men lakken – konsistens og dekkeevne – var forferdelig. Jeg forsøkte først på dagens båttur (hadde ikke tålmodighet til å vente til vi kom hjem) og resultatet var at den ble topptørr og seig før jeg klarte å dekke neglen – til og med lillefingerneglen. Og i tillegg tok det evigheter før den ble gjennomherdet nok til neste strøk. Det er to seriøst dårlige egenskaper å kombinére, især når den tredje egenskapen er dårlig dekkevne slik at 3 strøk er et minimum.

Så jeg ga den én sjanse til. Og hjemme, i litt kjøligere omgivelser gikk den fra å være ubrukelig å jobbe med til kun vanskelig. Topptørkingen gikk seint nok nå til at jeg klarte å dekke hele neglen uten å få «seig-mailng»-mønster. Ellers er herdingen fremdeles for sein og tre strøk er fremdeles minimum. Jeg brukte hele NCSI-episoden på å få på begge hendene, selv ved hjelp av en quick dry top coat (Malva) som er kjempefin. Dessverre har den et urende lite anstrøk av lakkgult slik at den reduserte hvithetseffekten en del. Men dette kan jeg leve med.

Det første bildet viser fargen før topplakk, det andre viser fargen etter topplakk. Dessverre gir ikke mobilkameraet god nok oppløsning til verken skarpe bilder eller tydelige fargeforskjeller. Men det var det jeg hadde for hånden – og det gir iallfall en ide om hvordan resultatet ble.

Ellers koser jeg meg med sidene til den svenske forhandleren av Nubar (neglelakk uten formaldehyd, phthalat og toulen) og imaginære bestillingslister (iallfall foreløpig). Neon? Glitter? Shimmer? Matte pasteller? Fransk manikyr? Blått, gult og grønt i stedet for rødt, brunt og rosa? Det er livets store spørsmål for tiden. 😉

Og den hagemessige relevansen? Vel – man ser ikke sørgerenner under heldekkende neglelakk, selvfølgelig!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Lykken er en hvit neglelakk

  1. randine says:

    Hva skal jeg si som bare har tålmodighet til et strøk neglelakk, jo jeg imponert over de vakre hvite neglene!

  2. Britt Åse says:

    Ojojoj! Sånn topptørking er grusefullt, noe jeg til fulle fikk oppleve da jeg forsøkte å legge gullneglelakk i full sol i går. I dag har jeg gjort hagearbeid med hansker m/hull på høyre langfinger….. Jaja.
    Det er moro med neglelakk. Så blottet for slitsomme problemstillinger, liksom 😀

    Fortsatt god ferie!

  3. Anita K. says:

    Zen-buddisme i et nøtteskall, se neglelakken tørke. Gild hvitfarge. Men nå har jeg kutta ned neglene pga det stygge stadium. 😆

    • smgj says:

      Ah – yoga og neglelakk bør nok kunne kombineres ja. Da kanskje jeg klarer å tørke den uten å skrukke den da. 😀

  4. Tilbaketråkk: Jåleri, jålera. « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

