Bilder fra den forsmådde hage

Det er på tide å få inn noe hagerelatert igjen – og å (ikke minst) minne meg selv på at jeg har en hage. Heldigvis ser det ut som at hagen virkelig har fattet at det å «thrive on neglect» nok er eneste mulighet.

Først ut er en liljehybrid jeg ikke er sikker på navnet på. Men den er flott, ikke sant? Jo, ‘Red Knight‘, tror jeg den heter.

Så et oversiktsbilde. Dessverre i motlys og alt annet enn «velmanikert», men jeg liker det likevel. Her er det lamium, tjæreblom, lavender og dagliljer i fri utfoldelse. Østbedet er det mest vellykkede av de tre «radioaktive».

Vestbedet i utsnitt. Det er ikke så egnet for «helfigur». (Blant annet fordi Nitrox’ kattemynte bor der.) Liljen er ‘Pink Pagoda’. Også fra importen i 2007. I forkanten er den lammeøren uten blomster. Den er snart delbar, ser jeg.

Nordbedet – med clematisen ‘Piilu’ og liljen ‘Royal Love‘, tror jeg.

Clematisen er så flott at den fortjener et nærbilde.

Så et bilde (under) fra veibedet. Det preges i år av verbascum thapsus. Jeg synes de er flotte. Den døde thujaen er dessverre ikke fullt så flott. 

Også fra veibedet. Sølvpilen har blitt gedigen i løpet av de 6 sesongene vi har bodd her. Da vi flyttet hit var den så liten at vi måtte beskytte den mot kattens klohvessing.

 
Nordenden av bedet stopper med en stor svarthyll som bare er to år gammel. Jeg angrer vel på at jeg ikke fikk tak i ‘Black Lace’ til det stedet, men sånn ble det ikke. Sørenden stopper i nok en thuja. Ja, jeg liker dem.
 

Tja… Rundt bjørka er jeg fremdeles plaget med skadedyr. De overser både såpe, gjerde og CDer for å nå denne. Stylterotter.

Kjøkkenhagen er frodig – faktisk overgrodd. Vel. Det er bedre at det er jungelaktig enn alternativet. Trosten er overlykkelig over at vi ikke rekker å plukke bærene som modnes på markjordbær, rips og solbær. Og katten er glad for trosten. 😉

Til sist et oversiktsbilde fra kjøkkenhagen. Poteter, blomkarse og ventebed. Det ser ikke ut som det blir så mye av bønnene, akkurat.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

14 Responses to Bilder fra den forsmådde hage

  1. solfrid says:

    Herlige og frodige bilder:D

  2. Anita K. says:

    Ingen grunn til å føle at man har negisjert hagen, det så da virkelig frodig ut! 😀

  3. Linnemi says:

    Dette så virkelig flott og frodig ut. 🙂

  4. Tove says:

    Flott og frodig hage du har 🙂

  5. AnneKa says:

    Den hagen så nå ut til å være helt på topp. Skikkelig fin hage du har. 🙂

  6. smgj says:

    Oji så mye skryt! Tusen takk – dere er så søte.

  7. Red Hobbitt says:

    Ser ikke særlig forsmådd ut den hagen din.

  8. Britt Åse says:

    Høh! det er visst bare å fortsette med aktiviteter på dybden, for det der var jo bare kjempefint!

  9. orchis says:

    Den hagen har taklet hagelivets utfordringer helt upåklagelig og ser ikke ut til å ha savnet deg nevneverdig… 😀

  10. potentilla says:

    Har oppdaga for lenge sia at plantene klarer seg utmerket uten meg. I begynnelsen var det mye styr med å dra for å vanne og fikse. Bare tull 😉

  11. Anita K. says:

    Hage kan klare seg selv når plantene har fått etablert seg, ugresset holdes på et akseptabelt nivå og eieren er fornøyd uten å måtte omrokkere og flytte hele tiden. 😀

  12. Anita K. says:

    Her skal det ikke omrokkeres noe særlig. Sier som Danny Glovers krem-replikk i «Dødelig Våpen»;
    – Jeg begynner å bli for gammel for dette…. 😆

Legg igjen en kommentar

