Dykk på Kattholmen (Katten)

Kattholmen (N59° 3,721′, E11° 9,363′) ligger mellom Hvalerøyene og Iddefjordsmunningen. Her er det greit å legge til i den nordøstre bukta. Vanligvis dykker vi fra denne bukta og sørover langs østsiden av øya. Dette er et flott veggdykk med dybder lenger enn vi med sportsdykkersertifikat kan drømme om å gå og på den kalde tidligvåren er dette et fint sted å se etter nakensnegler.

Denne gangen bestemte vi oss for å se hva som fantes motsatt vei, altså «mot klokka» fra bukta (nordvestover). Her fant vi mange spor etter «sivilisasjonen». Det forundrer meg hvor mange det er som fremdeles tror at søppel man ikke ser, ikke er der. MAO flasker i lange baner, og sko. En gammel dregg og en forlatt teine. Lista kan bli lang. Men utenfor kasteavstand ble ting straks mer interessante.

Vi fant siltbunn. Vanligvis noe vi unngår å dykke på så langt det lar seg forutsi fordi man bare kan tenke «svømmespark» og så ligger man i en muddersky … Men bunnforhold man vanligvis ikke dykker på medfører også at man får se nye ting. Det gjorde vi til gangs på dette dykket.

Sjøfjær(pennatula phoshorea t.h) – er et nesledyr, nærmere bestemt polypp (med fotskive) som såvidt jeg kan forstå faktisk kan flytte litt på seg om plassen blir utrivelig. Den blir inntil 20 cm høy og ser ut som en tegneserie-hattefjær.  😉 De oransjegule prikkene tilsier antakelig at den er gyteklar og enkelte mener at disse gyter basert på månesyklusen. Siden egg og sperm blir sluppet ut i vannet i håp om et lykkelig møte og formering så er timing viktig. Sjøfjær påtreffes vanligvis ganske dypt – fra 20 meter, men dette avhenger også veldig av vanntemperaturen på lokaliteten. Jo kaldere vann, jo grunnere kan de påtreffes. Det finnes tre arter i norske farvann, men det er stort sett kun den vanlige som påtreffes.

Hanefot (kophobelemnon stelliferum t.v.) er også et nesledyr – registrert fra Østfold til Troms langs vår kyst. Første gang for min del. De kan bli opptil 75 cm hvorav det meste er under jorden. Visstnok er de vanligst fra 40m og ned. Men slike tall er bare retningslinjer og ofte basert på få registreringer.

På samme lokalitet fant vi også stor og liten piperenser. Artig! Neste gang skal vi se om vi kan finne muddersjørose. Den kan også finnes på denne bunntypen.

Det siste funnet vårt var sylindersjørose(pachycerianthus multiplicatus under) også for første gang. Det er gøy med sånt man ikke har sett før. Visstnok er stripene karakteristiske for arten. Den kan ha opptil 180 tentakler.

Vanlig dybde for denne er fra 15 til 200m i følge «Dyrelivet i Havet» av Frank Emil Moen og Erling Svendsen. Det er forøvrig en bok som anbefales på det varmeste.

Ellers så vi masse (lite fotogene) sjøkreps. Jeg visste ikke at de bor i mudderhuler, men det vet jeg nå. 😀

Alt i alt et flott dykk.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Dykk på Kattholmen (Katten)

  1. potentilla says:

    Stilig.
    Her slår det meg at undervannshaging er et fantastisk alternativ. Ingen rein og bare et par meter ekstra unna. Det er riktignok kobber, men de spiser jo fisk. Lite luking regner jeg med…hmmmm…

  2. groftekanten says:

    Stilig! Jeg vil gjerne se flere under-vann-bilder 🙂 Jeg er der aldri selv så det er litt morsomt å se.

  3. Miamaria says:

    Digger disse dykk-bildene dine. Fantastisk hva som befinner seg under vann. (Jeg har endelig fått undervannskikkert, men «kikkert» er litt misvisende for man ser jo ikke særlig langt ned med den, kun på grunna.) Jeg er imidlertid alt for frossen av meg til å kunne hoppe uti havet innenfor Norges grense. Så du må være så snill å ta massemasse bilder hver gang du er ute, så jeg kan få se. 🙂

  4. smgj says:

    Takketakk.

    Miamaria:
    Tørrdrakt er en fin ting, vet du. Og det finnes til og med elektriske skosåler og varmevester til de mest (for-)frossne.

  5. Linnemi says:

    Havets hage er bare helt fantastisk!
    Og ingen iberiasnegler. 😉

    Jeg ligger vanligvis i overflaten og snorkler, tør ikke melde meg på dykkekurs (litt mørkredd), men har en sønn som er helfrelst etter et år på folkehøgskole i Lofoten.

    Flotte bilder, smgj! 🙂

  6. lineca says:

    Litt stum her. Ante slett ikke at vi hadde slikt et vakkert og variert liv nede i havet v årt. Fantastiske bilder tar du også. Artig å følge med på. =))

    • smgj says:

      Æren for bildene får Husets Herre for skams skyld få denne gangen. 😉 Ellers takk – jeg synes det er gøy å skrive om dette.

Legg igjen en kommentar

