Middagsmuffins med cottage cheese, ost, urter og skinke

Jeg er ingen kokk, men av og til en sjelden gang glimter jeg til – om jeg skal si det selv. 😀 Dette er resultatet av et eksperiment basert på nitidig nettsøking etter en oppskrift på matmuffins med cottage cheese. Og under over alle undre – den var vellykket på første forsøk!

4 stk egg
3 dl cottage cheese
1,5 ts bakepulver
1,5 ts salt
1,5 dl sammalt spelt (eller sammalt hvete)
0,5 dl grovbakstmel 
2,0 dl  siktet hvetemel 
1,5 dl skummet melk
   
3-4 stk soltørkede tomater (fra lake)
227 g kalkunskinke (1 boks)
200 g revet ost (jo sterkere ost, jo mindre trengs)
1 stk paprika (liten)
1 dl friske urter (gressløk, oregano, timian, persille, dill)
   
  litt nøytral olje til smøring av formene

Visp eggene lett sammen. Tilsett cottage cheese, og det tørre. Spe ut med skummet melk.  Rør inn ternet skinke, revet ost, hakkede urter, soltørket tomat og ternet paprika. Fyll smurte muffinsformer 3/4 fulle. Jeg brukte et brett som har plass til 6 digre amerikanske muffins og denne røra passer akkurat til det brettet.

 

 

Stek på 180-200 grader C i 20-30 min. til det ikke henger deig ved grillpinnen ved «stikketesten». Ved mindre muffins blir steketiden kortere.

Serveres med en god salat. Eller tas med i matboksen sammen med en håndfull cherrytomater.

  

For et sunnere alternativ bør man først og fremst spare på osten. Man kan gjerne bruke halv mengde – i sær om man bruker en sterk ost. Et annet område å angripe er å redusere (halvere?) mengden siktet hvetemel.

Slik som den står er det ca 420 kcal pr muffin (ved 6 muffins av røra). Dersom man bruker 100g lettere norvegia og halv mengde hvetemel er de ca 330 kcal pr stk.Jeg ser for meg at man kan variere med f.eks spinat, fetaost og røkt laks … eller stekt bacon/spekeskinke og chevré … eller bare feta, timian og soltørkede tomater … eller tacokryddret kjøttdeig, paprika  og mais?

Det er iallfall helt sikkert at Husets Herre kommer til å ramle av stolen når han kommer hjem til ferdig middag. Det skjer ca 2 ganger årlig – og det er ikke en underdrivelse. 😉 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Middagsmuffins med cottage cheese, ost, urter og skinke

  1. AnneKa says:

    Mmm så spennede, dette må prøves!!!!

  2. amo says:

    Det er akkurat en slik oppskrift jeg har kikket etter. Denne skal jeg prøve, de så kjempegode ut.

  3. Solfrid says:

    Godtegott;D

  4. Berit says:

    Er skrevet ut, skal testes! Jeg mangler muffinsbrett, men det kan ordnes.

  5. hildeG says:

    Og nå er jeg veldig spent på om han slo seg veldig, eller om han likte maten? hehe

  6. Britt Åse says:

    Så bra! De skal prøves 😀

  7. Dette så godt ut og må prøves:-)

  8. Kathrine says:

    Bloggen din var det første som kom opp da jeg søkte på muffins og cottage cheese. Nå har jeg funnet det jeg lette etter!
    Her var det gode bilder og flere gode forslag!
    Skal prøve denne i morgen, tusen takk 🙂

  9. Lene says:

    Da har eg prøvd oppskrifta di, med min eigen vri da, men likevel, kjempegodt! 🙂

Legg igjen en kommentar

