Et sukk om naturvern

Jeg blir trist. Verden, og menneskeheten blir fattigere for hver art vi bidrar til å rydde ut. Vi vet rett og slett ikke hva som går tapt for nåtiden og framtiden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3197815.ece

Et annet eksempel som ligger geografisk nært meg.

http://www.naturarv.no/klippeblaavinge.314724-31978.html

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.2118179

Her har man heldigvis klart å stoppe utbyggingen så langt. Men hvor lenge det varer vet man ikke. Dessverre ser det generelt ut til at lokalpolitikerne landet over er for dårlige på vern. Enten det gjelder strandområder eller andre biotoper med spesielle forhold.

Lokalpolitikerne har for stor frihet til å tilsidesette nasjonale interesser i kortsiktig vinning. Jeg mener det er kortsiktig å bygge i strandsonen – greit nok at man brødfør en snekker noen måneder og får inn noen kroner i f.eks eiendomsavgift… men man mister særpreget i miljøet og offentlighetens tilgang til stranda. Dessverre så vitner denne kronikken om at statens holdning antakelig ikke er særlig mye bedre.

http://www.naturarv.no/biologisk-mangfold-fine-ord-lite-handling.233826-35348.html

Løsning? Vel – for det første må miljøkriminalitet straffes. For det andre så tror jeg at offentlige verneplaner må få høyere presedens enn lokalpolitikere. Det er synd for alle oss som drømmer om et hus med havutsikt – men fint for alle som ønsker å kunne gå på ei strand som ikke er omkranset av stakittgjerder.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Et sukk om naturvern

  1. Berit says:

    Sukker gjerne i kor med deg!
    Myrflangresaken er sjokkerende og heldigvis uvanlig, det er nok oftere at myndighetene ikke bryr seg om at de ødelegger unike biotoper. Like sjokkerende, spør du meg!

  2. Christine says:

    Amen til deg!

    Jeg bor rett i nærheten av de vernede myrflangrene, og er sjokkert over hva folk kan finne på for å sørge for at de får solgt bolig og næringstomter. Jeg sier ikke at det er grunneieren, men det er vel ikke spesielt usannsynlig at det er noen i tilknytning…
    Så veldig trist.

  3. Anita K. says:

    Helt amen og enig med deg!

  4. Min erfaring er at komunepolitikerene er for mye midt oppi det til å greie å se ting i stort perspektiv. Dessuten er det gjerne noen av de som bestemmer som kjenner noen som kjenner de som jo «fortjener» å få det unntaket..

  5. groftekanten says:

    Og nå er det valg 🙂 Da gjelder det å velge slik hjertet vårt vil. For meg er også dette viktig og mitt valg er styrt av miljøverntanker.
    Vi bør etterlate vår jord til våre barn slik vi selv ønsker at den skal være. Levedyktig.

Legg igjen en kommentar

