Halvannen dag på Nærøydykk

Også postet på www.dykkeprat.no – et glimrende dykkeforum.

Sivert Wicklund har bygget opp et lite(?) dykkesenter i Nærøy. Senteret har det man trenger; en liten butikk med det nødvendigste, kompressor, overnatting, badestamp, flott uteplass osv. Mer om senteret og dykkene kan finnes på www.ndive.no (NB – velg sidene på engelsk da de er mye mer utfyllende enn de norske.)

Vi fikk tre dykk der. Det første var et relativt grunt naturdykk (Tranøyholmen). Landskapet var veldig likt Jøa, Nordtrøndelag (hvor jeg kommer fra og vår «base» i ferien) og vi så stort sett det samme fauna-/floramessig. Ikke rart siden det nok ikke er stort mer enn 3-4 mil i luftlinje i mellom. Det samme vil si: mye tang og skjellsand og «sikt» i forhold til Iddefjorden, hvor vi dykker resten av året. Litt annen fauna også. I trøndelag ser vi f.eks anemoneeremittkreps i bøtter og spann, mens jeg aldri har sett den i Østfold.  

I forhold til dykkene på Jøa var hovedforskjellen at på denne lokaliteten lå kamskjellene tettere enn vi hadde sett noe sted. Kamskjell, begermaneter i bøtter og spann og små nakensnegler var høydepunktene på dette dykket. Finnene som hadde leid seg inn på senteret kom opp med fulle nett – vi viste litt mer begrensning og tok bare 30 store på 30min-dykket. Vi begynte å bli lei av rensingen etter fire dager med kamskjelldykk …

Dykk nr 2 – samme dag – var i Ottersøystraumen. Sivert ville ikke slippe oss ut i 8 knops fart første gang, så det ble «moderate» 3 knop. Raskt nok for meg. Man skal jo rekke å se noe også. Straumen var stappa full av sjønellik, digre oskjell, sjøpølser, kongesnegler, blåskjell, fingertare(?), forvokst torsk og sei. Maksdybde var vel 18m i kulpen men snittet var antakelig på rundt 7. Jeg sier det bare – attraksjonene på Tusenfryd kan bare gå å kaste seg. Hit SKAL jeg tilbake og kjøre slalom mellom taretuene og over sjønellikene. Og ikke bare én gang til. Dette dykket vil jeg virkelig anbefale alle som har lyst til å forsøke seg i strøm. Det er ingen dybder å bli trukket ned på da hele strømmen er grunn og kan dykkes også med begrenset erfaring.

Her er en film fra vrak og strøm i området. Se sekvensen fra 4:55 og utover for strømdykket. Filmen er laget av Mr. Hansen på dykkeprat.n0

 

Det tredje dykket gjorde vi dagen etter. Det var DS Nerva. Et 90m langt Donald-vrak (=et vrak som står på kjølen på bunnen) på 28-55m dybde. Det ble senket ved sivil sabotasje 7. februar 1943 etter 3 år i tysk tjeneste. Det ligger i hovedleia nord for Rørvik ved Svinøya/Svinstien fyr. Da det sank var det lastet med jernmalm.
Vraket står i skråningen på bunnen med hekken inn mot land. Den starter på 28m dybde. Broen finnes på ca 33-34m mens toppen av baugen ligger dypest på 45m(?)
Båten var bygd i England/Glasgow i 1924 og kom under tysk flagg i 1940.
Til tross for alderen så vraket ut til å være i god stand. Rælingene står stort sett ennå. Jeg fikk meg en tur fra akterdekket, ned til broen og pipa og tilbake, men i ettertid ser jeg at jeg like gjerne kunne ha brukt hele bunntiden på akterdekket. Der sto det stor torsk og masse lusuer. Den sistnevnte var spesielt artig å se siden den var så rolig og uredd.
Ellers så vi rød frynsesnegl i uhorvelige mengder på dette vraket. Hvorfor de var der vet jeg ikke, men på 1 tilfeldig valgt kvadratmeter skuteside kunne vi glatt telle 5-6 snegler … En diger korallsnegl så vi også – til tross for at dødmannshånd nesten er «sjelden» her. (I motsetning til «i syden».)
Dessverre var det ikke lange bunntiden å få på dette dykket – og det var synd så flott som det var.

Vi ga oss etter 3 dykk. Siden vi tagg oss til overnatting hos noe slekt var det greit å bruke litt tid sammen med dem også – foruten av det faktum at det er koselige folk da. Men jeg var veldig misunnelig på finnene som skulle ha strømmdykk nr 2 med litt større hastighet som dykk nr 2 for dagen.

Til slutt vil jeg gjerne reklamere litt mer for Nærøydykk. Senteret har altså sengeplasser i 2. etg, uteplass, badestamp og biltransport for folk og utstyr til en kjapp dykkebåt som ligger 5 min unna senteret. Båten er rask og Nerva som var lengst unna av våre dykk tok 20 min. i transport én vei. Det ligger 4 vrak i nærområdet og et (nylig oppdaget) flyvrak. Vrakene ligger på dybder fra OW til dybder som krever tekniske kurs. Ellers har man flott natur, Ottersøystraumen og Lissjstraumen.

Sivert sin båtkjøring er forresten noe som er verdt en tur alene. Så nært å «skrense» med båt har jeg aldri vært som da han kjørte s-kurve på full spiker mellom to staker med maks 50m avstand. Enten har man hjertet i halsen hele veien eller så får man avgjøre at man stoler på at føreren kan båt og farvann … som forøvrig stapp fullt av grunner.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

Legg igjen en kommentar

