Ti tilfeldige opplysninger.

Bakgårdskatten som ikke kan stave 😉 utfordret meg… og her er svaret.

  1. Spiser ofte brødskive med spekeskinke og jordbærsyltetøy. Har også hatt fårepølse og leverpostei (dog ikke samtidig) på vafler.
  2. Kommer fra gård og kan bli uhyggelig irritert over normenns forestillinger om bønder og landbruk. De som påstår at maten er dyr i dag bør sjekke hvor stor andel av lønningsposen som gikk til matvarer på 60-tallet. *FNYS!* (Kjenner på blodtrykket at jeg bør stoppe her … )
  3. Fikk leksikon og innføring i alfabetisk oppslag da jeg var åtte. «Noen» var lei at av jeg spurte og gravde hele tiden. Jeg har aldri sluttet å være nysgjerrig og 24/7-tilgang til google har nok vært en stor lettelse for bibliotek og næromgivelser.
  4. Liker å leke med ord/ordspill – spesielt i bakfylla med en venn som er like gal. Vi humrer fremdeles fornøyd (mens andre tilstedeværende ruller med øynene) over en timeslang diskusjon over temaet «Likheten mellom kjøleskap og ekteskap. – Kan et samboerskap egentlig kalles et ektekott? Og hva med fryseskap og bøttekott i denne sammenhengen?»
  5. Er notrotisk periodediller. Har nå gitt opp å endre meg og gjennomlever heller dillene. Eks; hosta, dagliljer, neglelakk, hekling, trening osv.Har dog et ønske om å gjøre treningen til en permanent dille, men hittill har det dessverre ikke lykkes meg.
  6. Synes det er helt greit å spise dyr, men mener at de har krav på en anstendig behandling hele veien før de havner på tallerkenen – enten det er husdyr eller ville dyr. Er sterkt imot pelsdyrhold. Jeg ser på det som en umoralsk sløsing av ressurser å avle dyr i slike mengder kun til pynt når det finnes gode kunstige alternativer. I sær siden rovdyrs natur gjør det vanskelig å holde dem på en dyreetisk forsvarlig måte.
  7. Sluker bøker i de fleste former. Selv om ingenting slår papir har pris og plass ført meg over på elektroniske format. Nå går det i lydbøker på mobilen – noe som er «gørkjekt» siden det kan kombineres med hagearbeid, bilkjøring, strikking, badekarligging og det meste annet til Husets Herre sin store fortvilelse (-Hæh?). Favorittsjangeren er fantasylitteratur. Gi meg et sverd og et monster og jeg er ute av denne verdenen før du får sagt «magi». Nummer EN er Robert Jordans Wheel of Time – som jeg eier i 3 ulike varianter; norsk harcover, engelsk pocket og lydbøkene. Alle variantene er lest/hørt minst tre ganger… Den har til og med danket ut Ronja Røverdatter som jeg i sin tid leste fillete…
  8. Kom i følge mamma ikke med storken, men i posten … Beviset var et rødt «frimerke» (det var dengangen da alle frimerker var ensfargede) på magen. Jaggu godt postvesnet dengangen da visste at posten skulle fram til rett tid.  😉
  9. Liker ikke julenisser (bare fjøsnisser). Til jul holder jeg nisseriet på et minimun og til tross for at jeg er ateist så synes jeg at engler og julekrybbe er mer koselig.
  10. Selv om husmorgenet er svakt utviklet og forsøker jeg nå å lære meg å strikke sokker. 🙂 Nok en periodedille.

Utfordringen sendes videre til Potentilla siden dette vistnok er måten å få henne ut av blogghiet på.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Ti tilfeldige opplysninger.

  1. kirsitn says:

    Som ikke kan stave? Snøft! Ikke min feil at engelske balletteksaminatorer på 80-tallet ikke evnet å stave navnet mitt og dermed ga meg et perfekt nick som svært sjelden er opptatt fra før… :-p

    For øvrig sliter jeg med å se sjarmen ved Wheel of time. Leste første boka, men syntes det ble for mye Ringenes herre rip-off og generelt altfor langtekkelig. Derimot kan jeg anbefale Un Lun Dun av China Mieville. 🙂

    • smgj says:

      Hmm… Jeg HATER LOTR – makan til oppskrytt, langtekkelig bok … Men jeg skal gi den det at den var en sjangerbygger. 😉

      Du burde forresten lese Robert Jordan sin intro om sitt forfatterskap. «… Then finally there was thought about something that happens in Tolkien and a lot of other places when the wise old wizard shows up in a country village and says «you must follow me to save the world» and the villages say «right then Gov’ off we go.» Well i did a lot of growing up in the country and i always thought that the what those country folk would be «oh is that so well look have another beer, have two, on me ill be right back, i will really» and then slip out the back door. «

      • kirsitn says:

        Hehe, med så mange sider som det er i den boka, så må man nok enten elske eller hate den, ja. Jeg starta på den første gang i femteklassen, men ga opp rundt side 50. Så begynte jeg å lese den på nytt noen år senere, og da slukte jeg hele boka i en jafs.

  2. kirsitn says:

    Nja, nei, ikke egentlig. Un Lun Dun er litt barnebokaktig, men samtidig ganske dyster og spennende nok også for voksne. Kan vel kalles en slags fantasy-thriller.

  3. kirsitn says:

    Har ikke lest noen av dem, så jeg vet ikke om det minner om dem. Har stort sett bare lest voksenbøkene til Gaiman.

  4. Rita says:

    spekeskinke og jordbærsyltetøy – SAMMEN??????

    • smgj says:

      Ja. Litt jordbærsyltetøy og en god skive spekeskinke. Jeg ser ikke den store forskjellen fra dét og spekeskinke med melonbåt for å være helt ærlig. 😉 Plommesyltetøy fungerer også fint.

  5. RRG says:

    Enda flere som spiser leverpostei på vafler! Puh, enda godt det ikke er bare meg..

Legg igjen en kommentar

