Første frost på denne siden av sommeren

Det var rim i gresset i dag tidlig. Et tydelig varsko om at vi bør se fram til å parkere gressklipperen for sesongen og å bære inn hagemøblene. Og sette på varmen i drivhuset for de siste tomatene – og tømme bøttedammen for vann og frosk. 😉 Potteplantene og dahliaene vil nok holde ut et par uker til ennå. Jeg spar ikke opp dahliaene før det har vært såpass frost at bladene er «svidd». Knollene er jo beskyttet av jorda så det skal en del til før de blir frostskadet. Enn så lenge kan jeg nyte blomstrene utenfor kjøkkenvinduet.

Apropos knoller. Dette betyr at jeg snart må tenke på å ta opp potetene. Og ta inn gresskarene. Jeg sådde to frø hver av tre sorter. Men har fått 5 gresskar av én sort, 2 av den andre sorten og ingen av de store … Er det rart planlegging er vanskelig? Rødbeter og gulrøtter må også opp. Jeg trenger egentlig en litt fuktig (jord-)kjeller for lagring av sånt, men det har vi ikke. Det er en av de tingene som «skulle ha vært annerledes dersom vi hadde bygd selv». Det er noen punkter på den lista kan man si … F.eks «vann på gårdsplassiden», «vaskerom med skyllemuligheter rett fra gangen», «bod med plass til avfallsortering», «kjøkkenhage synlig fra kjøkkenvinduet»… Lista er lang. Nuvel. Vi har det da bra der vi bor. Egentlig.

Det ser forresten ikke ut til at jordskokken skal klare å blomstre i år. Iallfall ikke om denne natta er et forvarsel om hva slags temperaturer de kommende dagene. Den har klart å blomstre med noen få blomster i årene før. Uansett – den trenger jeg ikke å tenke på å ta opp på lenge ennå. Ikke før jorda fryser.

På en måte skal det bli deilig med dette siste hageblaffet før jeg kan ta en vinterpause med god samvittighet og bruke tid på annet håndarbeid. Jeg skal innrømme at for tiden er selvlæring av sokkestrikk er mer interessant enn hagearbeidet. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Første frost på denne siden av sommeren

  1. Berit says:

    Jeg regner med at det som skal gjøres ute på hjemmeplan må skje i denne uka og kommende helg. Her er det hufsebesøk nesten hver natt nå.
    Men jordskokkene mine blomstrer! En annen sort enn dine, antakelig.

  2. Trine says:

    Hvitrimet i gresset her også i morges :-\ Jeg satser på at det er forbigående slik at jeg har litt tid på meg til å få ting i hus. Foreløpig er det kun de mest eksotiske og sarte tingene som får komme i hus. Resten får klare seg en stund til.

  3. Randine says:

    Mine poteter har heller ikke kommet opp av jorden, ikke pga frost men regnvær…

    Lykke til med sokkestrikkingen!

  4. Britt Åse says:

    Jeg leste først «frost» som «frokost» – og syntes det var litt rart 😆
    Ikke frost her på kysten ennå, men i indre strøk var det kaldt i morges. Jeg har hivd ut tomatplantene mine, jeg. Høstet de grønne og gjorde kort prosess. Chili har forrang nå.

Legg igjen en kommentar

