Høsthaging – del III

Som sagt – hagelysten kom seint i år … Men i går fikk jeg forsendelsen fra planteliste.net i jorda. Det som kom var:

    Uvularia grandiflora
    Paeonia anomala ssp. anomala
    Echinacea purpurea ‘Razzmatazz’
    Echinacea purpurea ‘Vintage Wine’
    Caryopteris divaricata
    Brunnera macrophylla ‘Mr. Morse’

Den siste har jeg virkelig hatt lyst på lenge, men jeg har ikke klart å følge med når den har vært tilgjengelig. Tusen takk til Bjørnar som lette fram et eksemplar til meg til tross for at han var utsolgt! Har nå både Jack Frost, Mr. Morse, Looking Glass, den vanlige og variegata. Enda «mangler» jeg noen flotte varianter som f.eks Starry Eyes og King’s Ransom. De jeg har trives godt hos meg – så da kan jeg gjerne ha noen flere.

Solhatt er derimot ikke noen favorittplante akkurat, men avdøde Christo Lloyd hadde veldig rett når han sa at dersom man planter med tanke på sommer og høst så kommer vårplantene «av seg selv». Jeg tror han med det mente at vi er så utsultet på planter om våren – og at vi gleder oss sånn til våren – at vårbeplantning blir det alltid hos et hagemenneske. Det er verre å huske å plante høstplanter på våren/sommeren… og når høsten kommer lengter vi bare etter å komme i hus… Så jeg forsøker å kjøpe høstblomstrende når jeg ser dem. Så jeg har slyngende stormhatt, ormedrue, tidløs, phlox, aster og solhatt… Dessverre har jeg ikke tenkt på at sånne planter helst bør plasseres i de områdene man passerer/ser om høsten. Det er ikke de bedene lengst borte i hagen, for å si det sånn. Nuvel .. noe skal man ha å flytte på siden også. 😉

Plantingen av de nyankomne viste seg å innebære litt luking av krypfredløs  og dermed ble det også en liten overfladisk makeover (les: omrokkering) i et par av de radioaktive bedene. Og så luket jeg masse Tanacetum (Matrem) fra skogsbedet og tynnet i frøplantene av fløyelstjæreblom og revebjelle. Ikke så verst på en drøy time, synes jeg. Og siden det regner i dag slipper jeg å vanne de nyomplantede.  

I dag har jeg vært i drivhuset og plukket inn en stor bolle med tomater og en annen med bondebønner. Det blir nok en liten porsjon tomatsuppe med chilli av de førstnevnte. Hva jeg skal kjøre med bønnene lurer jeg på. Kjøleskapet er nå fullt av bønner, rødbeter, gulrøtter og potet.

Ellers ble lite gjort – kastet ut et par tomatplanter, høstet litt dillfrø og blomkarsefrø og klippet litt dahliaer. Jeg har ennå et håp om at det skal bli mildere igjen før hufsa tar dem.

Til slutt pellet jeg ned mine karelske jomfruer. Jeg trodde jo jeg skulle få noen fine knoller av dem, men i pottene var det bare sånne små nettingpotter uten røtter. 😦 Jaja… jeg har vel egentlig nok å overvintre uansett. Heretter blir det nok TVkos og fyr i ovnen, kjennes det ut for. Det har også sin sjarm og er ekstra godt etter å ha vært ute i kulden.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Høsthaging – del III

  1. Villrose says:

    Tenk, nå minnet du meg på at jeg mangler noen skikkelig fine Brunnera :-0 Starring Eyes og Mr. Morse, f,eks. De hører opplagt med i en velutstyrt hage…

    Ja, oppdaget (nesten overraskende) at utvalget av høstblomstrende stauder er tynt også her. Har bevisst forsøkt å bøte på dette nå med høstplantingen. Så får vi se neste høst, om det lyktes!

  2. Britt Åse says:

    Hmmm, nå sa du mye klokt. Det skal jeg tenke på neste år 😆

Legg igjen en kommentar

