Høsthaging – del V

Kom meg ut en tur i dag også. Så jeg fikk kastet ut de to mest slitne tomatene. I år forsøker jeg noe nytt – jeg stikker tomater. Jeg skal jo uansett ha lys på i planterommet, så hvorfor ikke forsøke. De jeg sådde ble avsindig seine dette året, så kanskje jeg kan komme igang litt fortere neste år på denne måten. Skal stikke physalisen også. Iallfall er det verdt et forsøk.

Av annet fikk jeg tømt vanningssystemet og tømt bøttedammen. (Ingen frosk denne gangen!) Vannlilja residerer nå i vinterbøtta si. Begynte også å koble ned noe av slangestyret. Men da ble det mørkt og kaldt.

Jeg lar bare jobblista følge innleggene framover tenker jeg…

Gjenstår:
    Bære inn siste potte
    Spa opp 3 kasser dahlia (og merke?)
    Koble ned og ut vann
    Fylle drivhuset: pottebordet
    Tømme drivhuset for planter – fordele mellom kompost og kjeller
    Fylle garasjen: hagemøblene, grillen, bøttedammen og blomsterkassene
    Ta inn lukeåpnere, fontene og vanningsanlegg

Og om det da er noe restenergi:
    Rake bort noe lauv
    Ta opp jordskokk
    Rake over kjøkkenhagen

Her går det framover i mikrofart!

 

Over her er høstkosen min – en duftende miltonia. Jeg har ennå ikke klart å få noe annet enn phalaenopsis til å gjenblomstre – men det er jo ingen grunn til å slutte å forsøke. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Høsthaging – del V

  1. Berit says:

    Tror ikke jeg tør lage ei sånn liste for meg sjøl engang, den ville bli for lang. Jeg spadde ned venteplantene i kjøkkenhagen, så har jeg berga dem om frosten kommer for alvor. Det jeg får gjort heretter blir rein bonus.

    • smgj says:

      Vel – det blir jo ikke noe mindre som må/bør gjøres om man ikke setter opp liste? Problemet mitt er å skille «MÅ» og «BØR». Jeg ser vel at det blir fint lite gjort på den siste listen. 😉

  2. orchis says:

    Får lyst på dessert når jeg ser den Miltoniaen 🙂 Fløteis kanskje… Synd Miltonia er så sær. Har sendt noen over i evigheta – og flere blir det vel…
    Ha en utmerket dag!

    • smgj says:

      Fløteis med kirsebærsaus… 😀 Problemet mitt er at de ikke har anstendighet til å daue. De blir bare intetsigende, seigliva grønnplanter! 😉

  3. Britt Åse says:

    Du er fortsatt flink, ja. Det er fortsatt ikke jeg.

    Nydelig miltonia. Jeg er så inspirert av at jeg har gjenblomstring på phalaeonopsis-ene at jeg innbiller meg at jeg skal få til miltonia-en også. Nuvel. Nå fyller den i alle fall huset med intens honningduft 😀

    • smgj says:

      hihi – jeg også. Dessverre har ingen av miltoniaene ennå vært enige. Meeen… i en periode med god oppfølging her så kunne jeg se at den ene stammen svelte (svall/svull???) oppløftende ut … før jeg reiste bort og den ble rynkete igjen. Så det er håp i hengende snøre.

      Og på plantasjen har de nå cymbidiums… Det er en sort jeg ikke har drept (hatt) ennå;)

Legg igjen en kommentar

