Høsthaging – del VIII

okt-007Igjen litt gjort – litt fra lista og en del utenfor. Både inne og ute. Inne har jeg vasket og Husets Herre har laget en del middager (fryser til travlere tider) og ute …

Blant annet har jeg nesten tømt kjøkkenhagen for salat og sånt som vi ikke rakk å spise, plukket kvist etter bjørkene og kjørt plenklipper for siste gang. Trillebåra ble også kjørt inn og jeg flyttet og delte en stor tue tulipa tarda. (Som stylterottene oppdaget i sommer, etter at de – tulipanene altså – hadde fått stå urørt i fire sesonger. )

En stor sjau med sortering og kasting av plastpotter fikk jeg også tatt. Nå har jeg bare potter som jeg har flere av samme slag av. Det gjør stablingen lettere. Jeg tar vare på Plantasjens blå staudepotter siden de er dype og firkantede. De passer fint til det meste som skal avles opp i størrelse før utplanting – og er temmelig fotostabile. Og så prioriterer jeg større plastpotter til oppotting av stueplanter. Jeg forstår i fra Plantasjens omsetning at stueplanter som man har så lenge at de krever ompotting ikke er ønsket. De vil vel heller selge nytt, tenker jeg. 

Apropos Plantasjen – jeg var innom der med den døde thujaen fra hekken . Vel.. den var ikke steindau, men heldigvis «død nok» til at de aksepterte reklamasjon. Jeg fikk til og med penger tilbake. Undrenes tid er ikke forbi. Dog – jeg brukte dem sporenstreks på en potte sånn at Veltepetteren min (en enorm vindusblad) får noe tungt å støtte seg på. Det var en potte fra utelagret og ergo fikk jeg 50% på den. Det er jeg fornøyd med.

Jeg klarte selvfølgelig heller ikke å dra derfra uten litt stæsj. Denne gangen en ny orkide (jupp – har dilla) og noen 10-kroners potteskjulere. Jeg er ingen shabby chic-/fransk landstil-dame, men hvite potteskjulere, det har jeg. Og de som ikke ER hvite de blir hvite ved hjelp av antikkhvit spraylakk. 😀

BTW – det ble en dendrobium denne gangen. Det første bildet er mest korrekt i fargen.

Og så blir det spennende å se til våren – om jeg klarer å få til en HEL hekk etter 3 år med planting… Jeg håper Plantasjefolka snart skjønner at åkregrodde thuja som de graver opp og slår netting rundt BLIR dårligere enn de som er pottegrodd fra starten av. Iallfall når ankerrøtter og sugerøtter ikke finnes på plantene de selger. Enda lette jeg og plukket de med minst synlig kuttede røtter og størst mulig klump – i april, i følge kvitteringen. 

Det var iallfall godt å være ute i så fint vær. Det som gjenstår nå ute i hagen må vente til jeg synes jeg ikke gidder mer tomat – først da får jeg plass i drivhuset. Det blir nok mot slutten av måneden, tenker jeg. Da blir det en stor ompottingssjau av amaryllis også. De ser ut til å ha vokst godt på undervanningsbrett i drivhuset med sporadisk gjødsling.  Jeg blir uansett ikke arbeidsladig da vi har en del material som burde kuttes til tennved i garasjen …

Gjenstår:

    Bære inn siste potte
    Spa opp 3 kasser dahlia (og merke?)
    Koble ned og ut vann
    Fylle drivhuset: pottebordet
    Tømme drivhuset for planter – fordele mellom kompost og kjeller
    Fylle garasjen: hagemøblene, grillen, bøttedammen og blomsterkassene
    Ta inn lukeåpnere, fontene og vanningsanlegg

Og om det da er noe restenergi:

    Rake bort noe lauv (dette har jeg vel slått fra meg. Det ble «klippet» i stedet.)
    Ta opp jordskokk
    Rake over kjøkkenhagen 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Høsthaging – del VIII

  1. orchis says:

    Ser ut som en (variant av?) Dendrobium bigibbum. Steller du pent med den, vil den kunne blomstre flere ganger i året. De siste par årene har jeg åpnet øynene for denne fine og greie orkidéen. Før trodde jeg den var vanskelig å stelle, men der tok jeg feil.

    • smgj says:

      Gir du et hint om hva som er hensiktsmessig stell også? P.T. står den i sørvindu (med potta godt under kanten slik at ikke røttene blir kokt) og så langt har jeg klart å dusja den annenher dag. 😉

  2. Berit says:

    Snart i mål jo! Flink du er!
    Fin orkide, den dilla har så langt flydd utenom meg.

Legg igjen en kommentar

