Tomme oljefat og et mysterium på rot

Våknet i dag av at jeg drømte at jeg lå i et tomt oljefat som noen spilte tromme på uten å komme meg ut … Torden, ja. Blitz – KABOOM! Maks 2-3 sekunder mellom lyn og torden. Passer bra med avstanden til åsene rundt huset. Jeg er glad vi det ikke ligger så høyt at vi har noen særlig havutsikt med dette været. Noen minutter seinere startet skarptrommene. (Sprutregn.)
Da vi kom ned i førsteetasje var kjøkkengolvet «vasket» (det hadde drefset rett mot kjøkkendøra og der er det ikke takutstikk eller vannese over og tydeligvis mangelfull dørpakning…) og den digre parasollen fra gårsdagens bilde hadde veltet. På tross av 30-40 kg fot og at den var sammenslått. Ved en usannsynlig stor porsjon flaks hadde den IKKE tatt glassbordet, heller IKKE tatt stuevinduene, men heller lagt seg pent ned i den smale tarmen langsved huset uten å skade NOE på veien ned. Ikke engang parasollen i seg selv.

Og seinere i dag – da vi skulle gå til byen kom vi 400 meter opp i gata før det bøttet ned. Følter meg litt som Lillebjørn Nilsen i «Se alltid lyst på livet» da:

Så jeg snubler gjennom livet.
Jeg går min egen vei.
Jeg har min egen tordensky
som følger meg.
Jeg trenger ikke dra til Bergen.
Og jeg sparer en del på det.
Jeg kan bare rope: «Gå mann!»
Så høljer regnet ned.

31102009438Så skal jeg slutte å klage på været og heller gå over til gårsdagens mysterium. Bildene er ikke så mye å skryte av siden «det bra» kameraet ble igjen hjemme. Heldigvis er ikke mobilkameraene så ille lenger. Den er som sagt 2-2,5m høy og blomstene likner på duftrankeblomster/ynde i fasongen. Stammen er piggete og den har «ordentlige» blader i toppen.

Husets Herre forelsket seg sporenstreks. Jeg er mer ambivalent. Både i forhold til planten og den uforbeholdne beundringen Husets Herre viser. Vil dette si at han har evne til å se skjønnhet bak piggene? Eller liker han rivjern? Jeg vet ikke om jeg vil ha svarene… 😀
Men – bildene er altså av dagens mysterium.
Orchis har nok antakelig gjettet riktig slekt bare basert på beskrivelsen i kommentarfeltet på forrige innlegg.

Har forresten funnet et mysteriekaktustre som du kanskje kan hjelpe meg med navn på? Har voksaktige hvite blomster som slyngplanten ynde… eller litt større enn duftrankeblomsten. Kanskje som en 5-krone i Ø. Stammen på eksemplaret vi så var ca 2 meter. Piggete (2-3cm lange pigger) som jeg mener sto i rader(?) på stammen. Tykk nede og så smalnet den av som en elefantfot før den greinet seg ut. Hadde «ordinære blader» i greintuppene ved blomstene.

Nå gjenstår bare å finne ut av arten.

31102009440

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Tomme oljefat og et mysterium på rot

  1. orchis says:

    Med de lange bladene tipper jeg at dette er en velvoksen utgave av Pachypodium lamerei, kjent som madagaskarpalme på norsk. Lekker!!! Har en knert på omkring 20 cm. Blir vel arvingene som ser den blomstre… 🙂
    http://davesgarden.com/guides/pf/go/509/

    • smgj says:

      Ett eller annet sier meg at vi får se etter en sånn engang. Sandjord og varme sier siden du lenker til. Jeg får kanskje forsøke sørvindu hjemme dersom jeg klarer å oppdrive en i norge.

      • orchis says:

        Du kan jo ta med en plante derfra? Er det ikke EU? Da har du lov å ta med 5 potteplanter. Sikkert myyyye billigere også!
        Har 3 arter Pachypodium. Dyrker dem i sand og lavagrus for å unngå råte når vinterregnet bøtter ned.

  2. orchis says:

    Og forresten… Er det ikke underholdende med slikt vær? 🙂 Men selvfølgelig ikke når vannet kommer inn gjennom døra! Slik var det her også en gang i tida – før vi bygde om. Dengang hadde jeg et realt arsenal av kluter for å takle det ufrivillig ‘innlagte’ vannet som kom gjennom døra – og vinduene – og taket… Nu er livet gusjelåv tørrere!

    • smgj says:

      Hehe… sjarmen med rustikke hus, ja. Må si det har vært en opplevelse å være her under sånt vær vi har hatt de siste 2-3 dagene. Ellers har det jo kun vært «sydenvær» når vi har vært her. Satser på at svigerskåken også blir tørrere etterhvert. Blir den ikke det blir det renoveringsbehov i stedet, frykter jeg. 😀

  3. orchis says:

    Sjarm og sjarm, fru Blom…. 🙂
    Sørg for gode og ærlige folk dersom dere skal renovere, dvs. be om referanser! Ikke gå i samme fella som oss. På omkring et år fikk vi bytte tak på huset 2 ganger… Første byggherres tak lakk som en sil og holdt på å knekke… Likeledes måtte alt elektrisk gjøres om igjen, og noen ‘nye’ vinduer og dører måtte erstattes av bedre versjoner. Vi ble mestere på gjenbruk, kan man si… 🙂

    • smgj says:

      Usjameg. Det høres ikke bra ut. Vi får se. Dette er jo en sånn feriekoloni så svigers betaler jo godt for de håndtverkstjenester de skal ha gjort, men veien til å klage er også kort. Det som er gjort hittil har heldigvis virket ok. *bank i bordet*

Legg igjen en kommentar

