Grove horn med krydder og ostefyll

I dag glimtet jeg til igjen og jaget Husets Herre ut av kjøkkenet. Dette ble resultatet. 😉 

Dette blir 16 store horn

Grunndeig
300g grovbakst
300g hvetemel
70g kruskakli
50g linfrø
50g solsikkekjerner
5dl skummet melk
0,5dl nøytral olje
1pk tørrgjær
1ts sukker
1,5ts salt

Fyll
300-350g smaksrik ost
(ca 2 skiver/20g pr horn)

Tilsett krydder om ønsket – jeg liker krydder i gjærbakst.
1ss paprikapulver
1ts provencalekrydder
1,5ts timian

Pensle og strø om ønsket
1 egg + Sesam-/valmuefrø eller revet ost

Framgangsmåte
Hold igjen ca halvparten av hvetemelet( til justering av deigen og utbaking) og bland resten av det tørre godt i en bolle. Varm melk og olje til ca 40 grader. (Litt varmere enn 37 grader for tørrgjær. Bruker man fersk gjær skal væsken holde 37 grader.)
Tilsett væsken i melblandingen og elt sammen til en deig. Etterjuster med å vekselvis drysse inn hvetemelet litt etter litt og å elte til den slipper bollen. La heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Dette tar ca 30 min dersom du traff med temperaturen på væsken.

Kjevle halvparten av deigen ut til en sirkel. Del sirkelen i 8. Legg 2 skiver ost på den bredeste delen av «kakestykkene» og rull sammen mot spissen. Krum rullen til horn. Dersom det er åpninger inn mot osten bør disse klemmes litt sammen. Legg på brett – 8 stk er passe til ett brett og etterhev under klede i ca 20-30 min. Gjenta for andre halvpart av deigen.

Pensle og strø før steking ved 200-220 grader midt i ovnen i 10-15 min

For oss som teller kalorier: 204kcal pr stk uten ost. Dersom hornene lages med «Lettere Jarlsberg» blir de 260kcal pr stk. Jeg har brukt «Lagret Västan» 10% (fra Sverige) og det gir 250 kcal pr stk.

Etterpå fikk Husets Herre slippe til igjen. Han svinger nå malekosten etter å ha sparklet og pusset der hvor vi har demontert den gamle røroshetta og en nyere og nettere veltilator skal inn.

For et rollebytte for én gangs skyld! 😆

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Grove horn med krydder og ostefyll

  1. Berit says:

    Vann i munnen – godt jeg nettopp har spist frokost. De skal prøves!
    Sporadiske rollebytter er OK. Hos oss er malekosten vanligvis min, men det hender han slår til.

Legg igjen en kommentar

